Lucy Blundell &
Dan Clements (2016). One Night Stand. (PC)
Tahle situace se
někde na světě zcela určitě odehrává každý den. Probudíte
se, ale radši byste se možná zrovna dnes vůbec neprobudili.
Otevřete oči, ale nic pořádně nevidíte. Hlavu máte jako střep,
a stejně tak začnete postupně sbírat střípky svého vědomí.
Dochází vám, že své okolí zcela nepoznáváte. Na posteli se
proto otočíte a...vedle vás někdo leží. Právě v tu chvíli
zjišťujete, že vám pravděpodobně schází dost zásadní
informace. Kde to jste? Jak jste se sem dostali? Kdo je ta osoba
ležící vedle vás? A co se minulou noc vlastně vůbec stalo?
Počítačová hra
One Night Stand hráče staví právě do této role, čili role
muže, který se po noci plné alkoholu probouzí v neznámém pokoji
vedle neznámé ženy. Poté, co se mu po pár úvodních minutách
vybije telefon, ztrácí komunikaci s vnějším světem. Od té
chvíle je odkázán sám na sebe a na své detektivní schopnosti.
Autoři
Autoři
Za vznikem One Night
Stand stojí herní vývojářka Lucy Blundellová z Velké Británie.
Ta hru začala vytvářet proto, aby si na nějakou dobu oddychla od
svého podstatně většího projektu, připravované MMORPG hry s
pracovním názvem LoveIRL. Jak Blundellová uvádí na svém blogu,
jejími dalšími důvody pro vydání One Night Stand bylo
„vyzkoušet si nový styl animací, získat nadhled a naučit se
něco o publikování her právě před spuštěním LoveIRL“.
Vývojářce s vytvořením One Night Stand pomáhal její kolega Dan
Clements, který si vzal na starosti hudbu a scénář. Hra vznikla v
rámci akce NaNoRenO 2016 game jam, řadí se mezi tzv. „indie hry“
(nezávisle vydáné tituly, na kterých zpravidla pracuje
jednotlivec nebo malý tým), a je volně dostupná ke stažení na
serveru itch.io.
Jak je tedy ostatně
patrné i na první pohled, One Night Stand je spíše malou hrou,
která vznikla v řádu několika týdnů, možná měsíců.
Navzdory tomu se těší poměrně vysoké popularitě, v současnosti
je dokonce druhou nejpopulárnější hrou výše zmíněného
serveru. Zároveň již bylo hře na YouTube věnováno několik
videí z kategorie „Let's Play“ (čili videí, kde hráči hru
hrají a zároveň její obsah pro diváky komentují), které ještě
přispěly k její popularitě. To ostatně komentuje i samotná
Blundellová:
„Opravdu, vydání
této hry mi ukázalo sílu YouTuberů a to, jak moc se herní
průmysl v posledních zhruba pěti letech proměnil. Kromě Let's
Play videí jsem obdržela také spoustu retweetů. sdílení atd.,
ačkoliv jen jedna recenzní stránka o hře ve skutečnosti
napsala.“
Hra tudíž slouží
jako dobrý příklad titulu, který si hráče získává především
prostřednictvím aktivní herní komunity. Za jejím šířením
nestojí žádná marketingová strategie, její popularita tak zcela
závisí na tom, zda hráče nějakým způsobem osloví, či
nikoliv.
Žánr
Žánr
Žánrově se One
Night Stand řadí mezi tzv. „vizuální romány“. Tento žánr
se původně vyvinul jako podžánr adventur, s rostoucí oblíbeností
mezi hráči se však naplno etabloval jako plnohodnotná kategorie
herních titulů.
Vizuální román je
jako žánr specifický poměrně nízkou mírou hratelnosti. Samotný
jeho název napovídá, že dominantním prvkem vizuálních románů
je příběh. Ten je v mnoha případech velmi pečlivě napsaný,
propracovaný, obsahuje množství zápletek i nejrůznějších
vyústění. Drtivou většinu aktivit hráče však u tohoto žánru
představuje pouhé „překlikávání“ mezi celky textu (ne
nepodobné otáčení stránek u knihy), kdy se hráč postupně
prodírá příběhem. To je pravidelně narušeno interakcí hráče
s prostředím, které může podle daných parametrů (podobně jako
u jiných adventur) prozkoumávat, nebo volbou mezi různými
možnostmi, popř, větvemi scénáře, na jejichž základě může
hráč ovlivnit průběh a výsledek celé hry. Vizuální romány se
prosadily zejména v Japonsku, kde tento žánr těží z dlouholeté
popularity animovaných mediálních obsahů. Jen pro představu:
distribuční server Steam v současnosti v kategorii vizuálních
románů nabízí 259 různých her.
Vraťme se ale zpět
k One Night Stand. Po prvotním probuzení a základním zorientování
se v neznámé místnosti hráč dostává první možnost děj
ovlivnit: může ženu spící vedle něj vyfotit, aby tak svému
kamarádovi přes mobil dokázal svůj „úspěch“, nebo svůj
fotoaparát v mobilu ponechat bez povšimnutí. Ačkoliv jde o úplně
první volbu hráče mezi více možnostmi v rámci příběhu, právě
toto rozhodnutí může mít zcela zásadní vliv na konec příběhu.
Sluší se tedy ocenit jistou propracovanost scénáře.
Po vizuální
stránce je hra také relativně atraktivní. Lucy Blundellová pro
vizuální podobu hry využila animační techniku zvanou rotoskopie.
Tato technika, se vyznačuje tím, že animátor překresluje filmové
rámečky, které obsahují hranou stopáž. Rotoskopie je poměrně
náročná, jelikož animátor musí překreslit každý filmový
rámeček zvlášť. Je tudíž patrné, že autorka vizuální
podobě svojí hry věnovala značnou pozornost. Rotoskopii využívá
například český snímek Alois Nebel nebo známá počítačová
hra Prince of Persia z roku 1989.
Po stopách uplynulé noci
Po stopách uplynulé noci
Celý příběh One
Night Stand se de facto odehrává v jedné místnosti, kterou hráč
až na úplný závěr hry prakticky neopustí. Zápletku tvoří
dialog mezi naším hrdinou a neznámou dívkou, se kterou strávil
noc. Zde v několika případech dochází k „iluzi volby“. Po
opakovaném hraní totiž hráč zjišťuje, že v některých
momentech dialogu navzdory volbě různých možností dochází ke
stejným následkům, větve se tedy opět spojují v jednu
příběhovou linii. Hráč tak často jen čeká, než se přes
pasáže, které již zná, dostane. Na druhou stranu si tohoto faktu
tvůrci byli vědomi, v nastavení hry tak existuje možnost některé
části dialogů přeskočit, což její průběh podstatně
urychluje.
V průběhu
rozhovoru mezi hráčem a dívkou pravidelně dochází k momentům,
kdy dívka z různých důvodů pokoj na určitou dobu opouští.
Právě v těchto momentech hráč dostává možnost pokoj
prozkoumat. Po vzoru adventur se toto prozkoumávání nese v duchu
klikání na nejrůznější předměty rozmístěné po místnosti,
které hráči přinášejí nové informace. V některých případech
dokonce předměty samotné nabízejí možnost volby, kdy můžeme
například vlastním názorem ohodnotit rozečtenou knihu na nočním
stolku nebo na poličce položené DVD s filmem Pulp Fiction.
Předmětů, které
hráč může tímto způsobem prozkoumat, je v místnosti celkem
dvacet. Možností podívat se na některý z nich má ovšem hráč
pouze jen devět, jelikož po každém třetím kliknutí na nový
předmět se dívka do pokoje vrací a dialog pokračuje. Zároveň
se předměty dělí do dvou pomyslných kategorií: některé z nich
mají vliv na další děj a průběh dialogu, zatímco jiné hráče
nikam neposouvají a pouze mu sdělují možná zajímavé, pro
průběh hry však zcela zbytečné informace. Záleží také na
momentě, resp. pořadí, v jakém se hráč na různé předměty
zaměřuje. Stručně řečeno, do jisté míry se může průběh
hry různit, na druhou stranu je příběhová linie poměrně
přímočará a k zásadním rozdílům v jeho vyústění nedochází.
Právě vyústění
příběhu představuje poměrně neobvyklý herní aspekt. Ve hře
existuje šest různých zakončení, resp. šest různých epilogů,
ke kterým se hráč může na konci hry dopracovat. Všech šest
zakončení má ovšem společné to, že náš hrdina byt své
krátké známosti opouští, liší se tedy jen v okolnostech, za
kterých jej opouští. Může být z bytu vyhozen, vyprovozen, v
jedné z variant dokonce od dívky obdržuje i děkovnou SMS. V
žádném ze zakončení si ovšem její srdce nezíská.
Právě tím se One
Night Stand liší od podobných her daného žánru, kde je jejich
cílem právě naplnění romantických ambicí. U One Night Stand
možnost tímto způsobem hru „vyhrát“ chybí. To může hráče
vést k určitému zklamání, kdy i po šestém dohrání jeho
hrdina odchází domů s prázdnou, zároveň však tato absence
„happy endu“ hře výrazně dodává na realističnosti. One
Night Stand tak poměrně věrně simuluje skutečné životní
situace, kterým také často schází jakákoliv pointa nebo
rozuzlení, a jde proti žánrovým konvencím.
Závěr
Tvůrci hry se vzhledem k její popularitě rozhodli vytvořit i rozšířenou verzi One Night Stand, kterou v blízké budoucnosti plánují nabízet ke hraní na Steamu. Lucy Blundellová na svém blogu toto rozhodnutí komentuje, a vyjadřuje se i právě k různým zakončením hry:
Tvůrci hry se vzhledem k její popularitě rozhodli vytvořit i rozšířenou verzi One Night Stand, kterou v blízké budoucnosti plánují nabízet ke hraní na Steamu. Lucy Blundellová na svém blogu toto rozhodnutí komentuje, a vyjadřuje se i právě k různým zakončením hry:
„V nové verzi
bude více předmětů, díky kterým přibude několik dalších
příběhových větví a možná i alternativních zakončení celé
hry. Ještě je brzy na to poskytovat víc detailů, ale máme pro
vás nachystané některé zajímavé nápady! Musím se každopádně
přiznat, že já i Dan jsme byli fascinováni tím, kolik lidí
chtělo dívku získat a navázat s ní romantický vztah! Oba jsme
předpokládali, že hráči budou chtít ze scény co nejdřív
uniknout! Stoprocentně nás to donutilo přemýšlet…“
One Night Stand je
bezpochyby zajímavým zástupcem žánru vizuálních románů a
stojí za to si hru vyzkoušet. Jedno dohrání hry ostatně netrvá
déle než dvacet minut. Bude také zajímavé sledovat, zda v
rozšířené verzi romantické zakončení původních šest
skutečně doplní. V určitém ohledu by to však byla škoda. Je to
právě realističnost a nepodbízivost přáním hráčů, které
činí tuto malou hru tak originální.
Platformy: Windows,
Mac OS X, Linux
Rok vydání původní
verze: 2016
Žánr: Visual novel
Hlavní designéři:
Lucy Blundell, Dan Clements
Země výroby: Velká
Británie
Žádné komentáře:
Okomentovat