Four Leaf Studios (2012). Katawa Šódžo. (Windows).
Katawa Šódžo (anglickým názvem Disability girls) je vizuální novela
s prvky eroge a dating sim, která je však oproti většině her tohoto žánru výjimečná
díky společné vlastnosti všech hlavních charakterů – hendikepu. S nápadem tohoto
originálního prvku přišel v roce 2007 malíř dódžinši Raita, který nakreslil
omake (bonusový obsah) s konceptem pro hru žánru dating sim, kterou nazval
právě Katawa Šódžo. Nápad zaujal
mnoho lidí, až nakonec několik největších nadšenců založilo tým nazvaný Four Leaf Studios a na projektu vizuální
novely začalo doopravdy pracovat. Hra byla vydána 4. ledna 2012 a je dostupná
pro volné nekomerční šíření pod otevřenou licencí Creative Commons.
Žánrové zařazení a herní
mechaniky
Vizuální novely (nebo také vizuální
romány) jsou velmi oblíbeným herním žánrem pro jednoho hráče v Japonsku a
dalších zemích Dálného východu. Hry mají velmi zjednodušené mechaniky, obvykle
se skládají z klikání pro pohyb textu, poutavé grafiky a zvuků. Nejběžněji jsou
vyprávěné z první osoby, aby se hráč s postavou, za kterou dělá
rozhodnutí, mohl lépe ztotožnit. Pro tento žánr je nejdůležitějším prvkem
grafická stránka doprovázená příběhem, pro atmosféru je často velká pozornost
věnována také hudebnímu podkresu. Vzhledem k primitivním herním
mechanikám, které ale nejsou pro hráče zdaleka nejpohodlnější, mívají vizuální
novely funkci automatického posouvání textu. Někdy jsou hry doplněné dabingem,
jelikož ale značně prodlužují herní dobu, není to u tohoto žánru až tak
žádoucí.
Hru Katawa Šódžo bychom mohli uvést jako typickou hru žánru vizuální
novela. Obsahuje klasické klikání myší pro pohyb textu, statickou grafiku i
občasné rozhodování za hlavního hrdinu, které posouvá příběh k jednomu z možných
konců. Tato interaktivní část hry však není příliš častá a nabízí jen dvě
možnosti na výběr. Pohled je nejčastěji z první osoby. Pohled třetí osoby
je využíván jen málokdy, obvykle pro přehlednost situace nebo pro zachycení
důležitého okamžiku. Titulky ve hře předávají kromě dialogu hlavního hrdiny s ostatními
postavami také jeho myšlenkové pochody a v neposlední řadě slouží také
jako popis dané situace. Nad titulky je vždy uvedeno jméno promlouvajícího,
větší přehlednost dodává barevné označení jmen jednotlivých postav. Pro
urychlení postupu ve hře je možné zapnout automatické posouvání textu. Pokud
hráč některý z dialogů nestihne přečíst, případně ho zapomene, může se k němu
v menu hry vždy vrátit. Menu nabízí také zobrazení obrázků na pozadí a
hudby, které hráč v průběhu hraní již objevil – je tak tvořen jakýsi
deník. Hru je možné kdykoliv uložit a vytvářet další a další uložené pozice. Nabízí tak možnost před každým rozhodnutím hru uložit, aby bylo snazší zažít
více vývojů děje bez toho, aby hráč musel začíta od začátku.
Audiovizuální reprezentace
Jelikož je pro vizuální novely
audiovizuální stránka hry velice důležitá, prostředí a kresba postav je velmi
propracovaná. Prostředí reprezentují
reálně malované kresby nebo upravené fotografie. V protikladu stojí
postavy kreslené v japonském manga stylu. Postavy své postoje a výrazy
často mění, aby obraz nebyl stále stejný. Pro detailní prohlédnutí scenérie je
možné zobrazit pozadí s postavou bez rámečku s titulky. Hudební
podklady se střídají podle jednotlivých scén a pomáhají tak hráči lépe zachytit
správnou atmosféru. Hra je doplněná také o zvukové efekty (zavírání dveří
atd.), které doplňují zvukový vjem, vzhledem k tomu, že ve hře není
dabing.
Narativ a charakteristika postav
Katawa Šódžo má pět hlavních příběhových linií, které se odvíjejí
od pěti ženských postav, se kterými může hlavní hrdina Hisao Nakai skončit. Začátek
příběhu je vždy stejný, mění se až dle rozhodnutí, jejichž význam hráč často
pozná až později. Hisao je student, kterému doktoři zjistí srdeční arytmii.
Kvůli této nemoci přestoupí na školu pro hendikepované studenty. Zažívá tak den
po dni školní život a seznamuje se se spolužáky a zaměstnanci školy. Nejvíce
hovorů zaplétá právě se svými spolužačkami, mezi kterými je pět slečen, se
kterými svůj vztah následně může rozvíjet. Dívky jsou velmi odlišné a to nejen
svými povahami, ale také hendikepy, kterými trpí. V příběhu se objevuje slepá
Lilly, neslyšící Šizune, Hanako s popáleninami, Emi s amputovanými nohami
a bezruká Rin.
Hodnocení a interpretace
Jako vizuální novela je hra Katawa Šódžo kvalitně zpracovaná.
Opravdu pěkný vizuál doplňuje příjemná hudba, která se však kvůli délce scén a
častému opakování hráči časem může „přejíst“. Hra není koncipovaná k rychlému
dohrání, to dovoluje přítomnost propracovaného příběhu, ale pro hráče se může
snadno stát nudou a zdlouhavou. Jelikož se hráč aktivně účastní jen občas, může
nabýt dojmu, že se nejedná o hru, ale jen o příběh doplněný obrázky. Tematicky
je však Katawa Šódžo natolik
zajímavá, že i dlouhé narativní pasáže nemusí hráče od dokončení hry odradit. Dá
se říci, že se jedná o optimistickou hru, kde hráč velmi rychle sympatizuje s postavami,
a která ukazuje postižené studenty jako normální lidi, spíše než jako poškozené
zboží. Prostřednictvím erotických scén navíc dokazuje, že i hendikepované dívky
se mohou stát objekty sexuální touhy. Zajímavým prvkem je pak postižení
hlavního hrdiny, které je postaveno na stejnou úroveň s ostatními hendikepy
jeho spolužáků, kvůli čemu má často smíšené pocity.
Vývojářům se dle mého názoru
povedlo vytvořit skvělou vizuální novelu s příběhem dotýkajícím se
tabuizovaného tématu. Pro hráče, kteří nemají v oblibě tento žánr, sice
hra bude zřejmě herně nezajímavá, svůj účel upozornit na pocity a nastínit školní
dobrodružství hendikepovaných lidí však určitě splní, i když ji hráč nedokončí.
Platformy: Windows, Mac OS X, Linux x86
Rok vydání původní verze: 2012
Žánr: vizuální novela
Země výroby: mezinárodní spolupráce
Rok vydání původní verze: 2012
Žánr: vizuální novela
Země výroby: mezinárodní spolupráce
Žádné komentáře:
Okomentovat