čtvrtek 13. října 2011
Mega-lo-mania (aneb megalomansky nedoceněný klenot)
Sensible Software (1992). Mega-lo-Mania (DOS).
Mega-lo-mania je hrou původně na počítače Amiga, kde se stala poměrně rychle kultovní záležitostí a dá se říct, že (dočasně) představovala špičku žánru real-time strategie na tuto platformu. Vzhledem k mnoha dalším konverzím na další systémy a naprosto revolučnímu přístupu k hernímu systému vůbec lze očekávat, že se bude jednat o jeden ze základních pilířů moderního hraní. Není tomu tak - proč, to je mi záhadou. Hra vyšla ve své první verzi v roce 1991, což je dostatečně dlouho před nástupem her definujících real-time strategie jak je známe dnes (Dune 2, Warcraft a Command and Conquer), aby to na ní bylo znát (v pozitivním slova smyslu). Představuje na svou dobu koncept tolika neskutečně promyšlených a pokročilých prvků, že při zpětném ohlédnutí zůstává rozum stát. Více jak desetiletí před hrami jako Empire Earth nebo Rise of Nations přináší herní prvek vedení národa od historických epoch přes současnost až po blízkou budoucnost. Hra pokrývá více jak deset tisíc let historického vývoje a ačkoliv se nesnaží o přílišnou realističnost a většinu času je grafika silně stylizovaná a rozhodně je znát snaha o humorné pojetí, jedná se o počin nevídaný. Vývoj technologií i válečných zbraní skutečně mapuje vývoj lidstva od kamenů přes luky a muškety až po atomové zbraně. To vše je samozřejmě zasazeno do tradičního konceptu těžby surovin a verbování jednotek, opět závislých na epoše ve které se nacházíte (je k nevíře, že většina klasických strategií si ve všem vystačí se dřevem, jídlem a zlatem, když je jasné, že se zapomíná na historicky podstatné suroviny, jako kámen, kosti a železo - ne však zde). Herní mechanika představuje v mnoha ohledech o mnoho logičtější přístup, než většina současných her. Zatímco dnes se pracovní síla v podobě typického villagera získává za jednu šunku a dva zlaté, což je (řečeno s nadsázkou) stejná částka jako stojí vývoj dvoukoláku a kroužkové zbroje, Mega-lo-mania nasazuje využití lidských zdrojů. Chcete-li více vesničanů, je třeba shromáždit je v městečku a nechat rozmnožovat. Je-li třeba zkoumat technologie, pak si vybereme počet lidí a uděláme z nich vědce a nasadíme je na vědecký projekt. Nejenže tento přístup je mnohonásobně logičtější, než stereotypní a úsměvné placení hrubými surovinami tolik zažité v dnešních hrách, jedná se také o princip do jisté míry strategičtější a využitelný v různých přístupech k hraní (příklad za všechny, délka vývoje nové technologie trvá kratší dobu, pokud je nasazeno více lidí - tudíž hráči s rozdílným přístupem dosahují různých technologických, vojenských a populačních změn s velkými rozdíly a žádný přístup není díky kvalitnímu bilancování úplně správný nebo špatný). Toto jsou však jen některé příklady nadčasového designu celé hry, která je jinak přirovnatelná k jiným strategiím s "božským" přístupem k nazírání na herní svět alá Populous, Powermonger či novější Black and White. Navzdory dvěma desetiletím od vydání hry není ani vizuální stránka vyloženě zastaralá, neboť unikátní estetická prezentace a grafická stylizace tomu všemu dodávají atmosféru jinde neviděnou (ne snad lepší či horší, ale jedinečnou).
Ačkoliv se stále ještě technicky jedná o hru podléhající copyrightu, vzhledem k faktické nemožnosti hru zakoupit jinak, než velmi nahodilým nákupem od pamětníků, doporučuji v případě zájmu stránky zabývající se problematikou abandonware. Přičemž v tomto případě (kdy ani GoodOldGames nenabízí "legální" variantu) téměř nemáte jinou možnost. Pokud ale vládnete DosBoxu, není dle mého názoru o moc lepších exkurzí do dějin žánru. Kromě všem známých a bezesporu kvalitních titulů je zde totiž právě třeba Mega-lo-mania jako zástupce oněch příslovečných perel zapadaných v pískách času.
Rok vydání první verze: 1991
Platformy: DOS, Amiga, Atari ST, Sega Mega Drive/Genesis, SNES
Žánr: real-tíme strategie (subžánr God-game)
Hl. Designer: Jon Hare (autor pozdějšího Cannon Fodderu!), Chris Yates
Vývoj: Sensible Software
Distribuce: Ubisoft
Země původu: Velká Británie
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat