pondělí 21. října 2013

Boulder Dash - hlavně dávat pozor na hlavu

First Star Software (1984). Boulder Dash. (Commodore 64).
Hrdina jménem Rockford se ocitá v jeskyni plné hlíny, kamenů a diamantů. Jeho úkol je prostý - sesbírat co nejrychleji dostatečný počet drahých kamenů k tomu, aby se mu otevřely dveře ven. Přitom ovšem musí dávat pozor, zda nestojí pod balvanem. Zákony gravitace totiž v roce 1984 platí už i na monitoru a podkopání těžkého kamene vede logicky k jeho pádu. Ve vyšších levelech se přidávají překážky, třeba neprostupné zdi nebo toxická kyselina, jež pomalu zaplavuje vykopané důlní štoly.
Peter Liepa, který populárního jeskyňáře přivedl na svět, se raději než videohrám věnoval matematice. Namísto promyšleného designu jednotlivých jeskyní si proto zkrátka naprogramoval skript, který herní prostředí vygeneroval víceméně náhodně. Řídil se přitom vývojářovými pokyny, v jakém poměru má být na hrací ploše zastoupena hlína oproti kamení. V některých případech pak Liepa pouze pevně určil, kde bude stát zeď.
 
Dalším specifikem arkády z osmdesátých let je už zmiňované jméno postavy - Rockford. Panáček na hráče nemluví a těžko u něj hedat jakékoli povahové rysy. Technicky vzato tak ani není důvod, proč by se měl nějak jmenovat. Myslel si to i Liapka, který hrdinovi říkal prostě "the man". Společnost First Star Software však již tehdy rozhodla, že aby si ke hře zákazníci vytvořili užší vztah, musí se její hrdina zkrátka nějak jmenovat. Možná i díky tomu Boulder Dash nezapadl, oblíbily si jej celé generace hráčů a nejrůznější mutace - pod stejnou značkou a se stejným hrdinou - vycházejí dodnes.

Platformy: Commodore 64, Amstrad CPC, Apple II, Atari 8-bit, Atari ST, BBC Micro, ColecoVision, Electron, Epoch Super Cassette Vision, FM-7, Game Boy, iPhone, MSX, NES, PC-88, PC Booter, Wii, ZX Spectrum
Rok vydání původní verze: 1984 (Atari 8-bit)
Žánrové zařazení: arkáda
Designéři: Peter Liepa
Země výroby: USA

Žádné komentáře:

Okomentovat