sobota 30. listopadu 2019

We Become What We Behold – kreslená realita?


Nicky Case, tvůrce této hry, vytvořil také několik dalších her, které odráží společenské otázky a problémy. Známý je především hrou „Coming Out Simulator“, do které profiloval i sám sebe, sám se označuje za „genderqueer“, „non-binary“ a vybral si, že nebude spojován s genderově zabarvenými zájmeny. Čeština s tímto má trochu problém a nejde to provést úplně lehce, aniž by to znělo moc strojově, budu o něm tedy referovat jako o TOM člověku.

Ve vývoji her má podporu svých, v době psaní článku (26. 11. 2019), 1235 patronů na serveru patreon.com, kteří měsíčně podpoří autora 3503 dolary. Část si vezme samotná platforma, ovšem i výsledná částka je dobrou motivací a finanční podporou pro jeho další tvorbu. Zároveň své hry vydává jako open-source tituly, mohou s nimi tedy fanoušci dále pracovat. Právě We Become What We Behold bylo portnuto fanoušky z původní HTML5 verze do spustitelné podoby a vydáno na platformě Steam, kde je k dispozici také zdarma, s povolením původního autora.

Zdroj: Oficiální Imgur album hry, volně dostupné a použitelné


Nicky v roce 2016 vydal hru We Become What We Behold, která se podle jeho vlastního popisu zaměřuje na problematiku médií a jejich moci nad lidmi. Přestože je hra velice krátká (sám autor uvádí herní dobu pěti minut), dokáže velmi dobře předat zamýšlenou zprávu.

Herní průběh a mechaniky

Sám jsem hru hrál několikrát, zajímalo mě, jestli lze nějak příběh více rozvětvit, a zda se můžu dobrat jiného konce při různých stylech hraní. Krom několika bonusových titulků ovšem nic jiného nedostanete, hra končí vždy stejně. Což dává najevo hlavní záměr hry, a to právě předání zprávy.

Už varování na úvodní obrazovce, ve kterém autor mimo jiné varuje před „hromadném vraždění“, vám může nastínit jakým směrem se příběh hry bude ubírat.

Způsob vyprávění je velmi jednoduchý, jste fotograf a uprostřed obrazovky je billboard, na kterém se postupně objevují vaše zachycené fotografie. Přidejte šokující titulek a příběh je na světě. Ten tedy hra přidá za vás. Pokud vyhodnotí vámi zachycenou situaci zajímavou, zpráva dostane alarmující červený titulek a příběh se posune. Pokud ovšem zachytíte nezajímavou situaci, tak vás odbyde černým, nezajímavým titulkem a příběh zůstává na stejném místě.

Je zde přítomen i známý fakt, že lidi více zajímají negativní věci, hra vám to dá jasně najevo, když chcete na billboard umístit něco pozitivního. Naopak vás v některých případech přímo nabádá, abyste „dali lidem to, co opravdu chtějí“.

Grafické zpracování

Jednoduché grafické zpracování ve stylu kreslených postaviček podporuje jednoduchou hratelnost a zároveň dává autorovi dostatek prostoru pro jejich úpravu, aby zapadali do různých situací.

Autor také kombinuje kreslené postavičky s reálnými obrázky zbraní (můžete tu narazit na kresleného panáčka s reálně vypadající pumpovací brokovnicí).

Panáčci jsou rozdělení na kruhy a čtverce. Jestli si tyto dvě strany vyprofilujete jako paralelu na dvě pohlaví nebo třeba dvě lidské rasy je jen na vás. Každopádně se jedná o největší rozdíl mezi všemi postavičkami.

Podobnost s reálným světem

Každý z nás byl za život minimálně jednou ovlivněn médii, respektive tím, co publikují. Do doby, kdy jsou ovlivňovány vaše názory na to, který fotbalový tým je lepší, by se dalo říct, že je situace v pořádku. Tam to ovšem obvykle nekončí. Média tak dokážou ovlivňovat celou společnost, rozdělovat ji nebo ji dokonce ovládat.

Hra samotná publikuje jako hlavní problém rozdělování společnosti. Pokud si toto vztáhneme na situaci v České republice, můžeme dosadit konflikty jako například: pražáci x zbytek republiky, eurohujeři x rusofilové apod. Média mají v těchto případech velký vliv na myšlení jednotlivých stran, zároveň často pomáhají mezeru mezi nimi rozšiřovat.

We Become What We Behold vám nepomůže začít odolávat mediální masáži, upozorňuje ale na téma, které je v dnešní společnosti velmi žhavé.

Žádné komentáře:

Okomentovat