středa 27. listopadu 2019

Analýza hry Adventures With Anxiety

Hra Adventures With Anxiety je nezávislá hra, která byla vytvořena hlavním vývojářem Nicky Case za pomocí HTML a JavaScriptu. Zdrojový kód této hry je veřejnosti dostupný pod licencí Creative Commons 0 na platformě GitHub. Hlavní hudbu pro hru stvořil anonymní autor vystupující pod pseudonymem Monplaisir.
Autor v poznámkách ke hře píše: „Adventure With Anxiety je, dobře, o úzkosti. Ale vytvořil jsem jí pro lidičky s úzkostnou poruchou, jako já. Doufám, že vám pomůže vidět – s humorem – jak úzkost funguje. A, jen možná, sníží strach ze strachu samotného. Jsou zde také špatně-nakreslené tyčkové figury a hyperaktivní vlk. Užijte si to!“ (volný překlad, se zachovanou interpunkcí.) Osobně mi přijdou tyto neodborné poznámky ke hře velice přesné a vypovídají o pohledu autora na téma úzkosti svázané s úzkostnou poruchou.
Někteří lidé, kteří si zkusí zahrát Adventure With Anxiety by mohli namítat, že se o hru nejedná, kvůli omezeným mechanikám, ale osobně bych Adventure With Anxiety rozhodně za hru označil, protože v ní je interakce a cíl. Interakce ve hře je ve formě voleb, jakým způsobem bude postava manipulována (Strachem ze zranění, strachem nebýt milován, strachem být špatnou osobou). Cílem hry je dohrát všechny kapitoly.
Hru bych žánrově označil za adventuru, která hraničí s visuální novelou. Tato hra má několik společných ale i lišících se znaků.
Prvním znakem je určitě použitý nástroj, ve kterém hra vznikla. Adventure With Anxiety je „webová“ hra která byla vytvořena za pomocí Javascriptu, zatímco visuální novely se většinou tvoří přímo v specializovaných herních enginech jako je Ren’Py, NScripter čí jiné, které jsou na tvorbu visuálních novel přímo určené.
Dalším znakem určitě je animace, visuálních novely jsou často statické, zatímco obraz i hudba v Adventures With Anxiety je velice dynamická, není až moc barevná, spíše černobílá s prvky červené, která tímto kontrastem posiluje impresi důležitosti. volby jsou častější, a forma děje je více expresivní. Stylizace textu není v obvyklém dolním rámečku, ale vypisuje se seshora dolů, a spíše připomíná chatovou konverzaci. Osobně se mi velmi líbí možnost si nastavit, jak rychle se má vypisovat text, toto je určitě jedná z funkcí, se kterou se u visuálních novel lze často setkat. U Adventures With Anxiety je také originální „health bar“ (ukazatel životu) který zobrazuje psychický stav hlavní postavy a referuje tím na bojové hry jako je třeba bojová série Tekken.
Narativ hry je spíše lineární, vypráví o Hong, osobě trpící úzkostnou poruchou. Úzkost je symbolizována ve formě červeného vlka Beebee, který se často přeměňuje také v kus oblečení, který nosí hlavní postava na sobě. Hráč hraje po většinu času za vlka a jeho cílem je „chránit“ Hong před nebezpečím jako je nebýt milován, být špatnou osobou čí být zraněn, paradoxem však je že forma, jak vlk chrání svého člověka ho tím utápí do pocitů, před kterýma by měl být chráněn. Možnosti jsou většinou 3, a rozhodují před čím bude postava varována. Hra je rozdělena na 5 kapitol. V 1. kapitole si hlavní postava sedí na pařezu, jí sendvič a prohlíží na mobilu aktivitu přátel a ostatních na sociálních sítích, vlk komentuje, co Hong dělá. Zde se také zmíní o party, na kterou neví, zda má jít čí ne, hráč může podat návrh, jestli hlavní postava půjde na party, čí ne, ale vždy to končí rozhodnutím, že půjde. V této části je také dost referencí, určitě stojí za zmínění na zparodovanou verzi znělky z anime seriálu pokémon, pokřik hadoken pro speciální útok ze hry Street Fighter, čí hláška Finish Him z Mortal Kombat kde si hráč vybere „fatalitu“ kterou bude postava poražena. V 2. kapitole je Hong na party kde se ze začátku postava rozhodne úzkost ignorovat, ale nezvládá to, té si však všimne rudovlasá Hunter, která ji podá alkohol, tím se dokáže těsně úzkosti zbavit, ale ve výsledku úzkost přesvědčí Hong, aby odešla. Během odchodu je domluvená na příští setkání. V 3. kapitole hraje Hong s Hunter hru pravda nebo úkol. Hong bez váhání bere úkol a Hunter jí zadá ať skočí ze střechy do bazénu. (Jsou v šestém patře). Zde se snaží úzkost Hong přesvědčit ať neskáče. V této části jsou 2 varianty toho co se bude dít dál. V jednom méně častém postava odejde ze střechy, v druhém Hong skočí dolů ze střechy, po skoku je převezena do nemocnice a má zlomené obě nohy. V 4. kapitole je jednotné pokračování, jen se liší animace toho, zda má Hong nohy v pořádku, čí chodí o berlích. Hong se baví s úzkosti a snaží si vyřešit své spory. Jak řeší své spory přijde k nim dívka Al se svojí úzkostí podoby kočky Shire a ptá se, zda si může přisednout. Hráč zde má možnost toho, co odpoví, ale ve výsledku ať hráč odpoví, jakkoliv Al se Shire odejdou. Kapitola končí udobřením se mezi Hong a Beebee. 5. kapitolu tvoří titulky, které autor hry označil z nepochopitelného důvodu za regulérní samostatnou kapitolu. Na úplném jsou zmíněna další díla od Nicky Case, možnost dobrovolně přispět na Patreon tvůrce Nicky Case, čí hudbu od Monplaisir.

Žádné komentáře:

Okomentovat