sobota 30. listopadu 2019

Adventures with Anxiety! - Analýza hry

Hra Adventures with Anxiety pochádza od kanadského vývojára Nickyho Case a je úzko spätá s jeho osobnou skúsenosťou s úzkosťou a problematikou, ktorá sa spája s touto témou. Okrem tejto je však známy aj pre svoje ďalšie hry, a to: We Become What We BeholdParable of PolygonsComing out Simulator 2014, či The Evolution of Trust. Všetky uvedené hry majú spoločnú tému a to, že hovoria o problémoch (nie len) dnešnej doby. Hry sú dostupné k voľnému zahraniu na webových stránkach.

 TÉMA 

Na úvod je vhodné povedať, že hra sa od iných odlišuje už len charakterom, ktorý v príbehu prevažne ovládame. Tentokrát tak hráme za vlka Beebee, ktorý predstavuje úzkosť hlavnej postavy príbehu, Hong. Úzkosť v podobe vlka má jediný cieľ - “ochrániť” svojho človeka. Mnoho ľudí si v živote prechádza inými druhmi úzkosti, preto aj autor vyobrazuje úzkosti iných ľudí v podobe rozdielnych zvierat alebo prvkov – vlk sa ukazuje ako mikina obviazaná okolo pásu Hong. Autor tým poukazuje aj na to, že úzkosť je stále s nami, napriek tomu, že sa nemusí práve prejaviť.  
Hra sa celkovo rozdeľuje do 4 kapitol, v ktorých prechádzame krátkym príbehom Hong a jej boja s úzkosťou. S hlavnými charaktermi sa stretávame v školskom parku, kde si Hong chce zjesť svoj sendvič. Hra poukazuje, na prvý pohľad banálne každodenné situácie, v ktorých na nás prichádza úzkosť. Preto sa aj tu objavuje Beebee a s ním naša prvá voľba toho, čo povedať a ako "ochrániť" Hong. Aj napriek tomu že vie, že to, čo hovorí vlk je hlúposť, nakoniec mu uverí a sendvič nedoje. Čím ďalej sa v príbehu posúvame, dostávame možnosti na odkrytie ďalších javov a situácií, v ktorých na nás môže prísť úzkosť. Takto sa s Hong ocitneme na párty, kde sa jej postava Hunter ponúkne pomôcť vyhrať nad úzkosťou - a to skokom do bazéna zo strechy. Hong sa rozhodne skočiť, avšak sa znova objavuje úzkosť a chce tomu zabrániť. Na základe našich rozhodnutí sa tu dostávame k jednému z najdôležitejších momentov príbehu - skočí Hong, alebo nie?  
Na konci príbehu sa vraciame späť do školského parku, kde sa Hong a Beebee rozprávajú o všetkom, čo sa udialo a prečo spolu nemôžu ďalej vychádzať. Toto je taktiež jediná časť hry, kde vyberáme možnosti odpovedí ako za Beebeeho, tak aj za HongBeebee sa Hong ospravedlňuje za to, že nebol dobrým vlkom a jediné čo chcel, bolo ju chrániť. Hong si na konci príbehu uvedomuje, že boj s úzkosťou je dlhý proces, ktorý sa nedá vyhrať, ale dokážeme sa s ňou naučiť žiť a vychádzať. Do parku prichádza dievčenská postava Al, ktorá má okolo seba taktiež úzkosť - Shire. Autor týmto poukazuje na to, že jedinci okolo nás si môžu prechádzať rovnakými problémami ako my, ale nemusíme o nich vedieť.  


(Autor postup vývoja svojich hier zdieľa s fanúšikmi na Twittri)

HERNÁ MECHANIKA  

Hra sa odohráva vo forme príbehu, kde hráme za postavu vlka Beebee. Pomocou troch možností vyberáme, ako ochrániť človeka v určitých situáciách. Je založená na dialógoch a voľbách odpovedí, za pomoci ktorých sa snažíme ochrániť človeka tým, že ho zraníme. Na tzv. health bare sledujeme energiu “nášho” človeka, ktorú sa pomocou dialógových volieb a útokov, ktoré nám hra ponúka, snažíme dostať na nulu. Útoky, ktoré môžeme využiť sa zameriavajú na vnútorný strach z toho, že nás nikto nemiluje, strach z toho, že sme zlí ľudia a strach, že sa nám niečo stane. Ako vlk máme možnosť špeciálneho útoku, ktorý môžeme použiť v rámci dialógu. Na konci, keď sa health bar človeka dostane na nulu, máme na výber medzi útekom alebo útokom. Hlavná postava Hong sa v postupe deja naučí vlkovi jeho útoky opätovať a tak znižovať jeho samotný health bar. Vo 4. kapitole sa dostávame k momentu, kedy si navzájom Beebee a Hong zničia svoje health bary. To nás privádza k finálnemu aktu hry, kedy problémy neriešia útokom, ale rozhovorom.  

GRAFICKÉ SPRACOVANIE A HUDBA 

Pokiaľ by sme porovnali hru Adventures with Anxiety s inými hernými publikáciami Nickyho Case, prišli by sme na to, že okrem spoločnej témy, majú aj podobný, jednoduchý dizajn a spracovanie. Priestory a postavy sú vyobrazené v čierno-bielych farbách, ktoré dopĺňajú červené prvky. Napríklad, samotný vlk Beebee. Využívané sú v hre tzv. health bary, ktoré poznáme už z iných bojových hier, ako napríklad Tekken či Mortal Kombat. Dokresľujú ilúziu reálneho boja, ktorá v tomto prípade prebieha medzi človekom a jeho úzkosťou. Hudba je jednoduchá a dotvára atmosféru príbehu podľa jednotlivých situácií, preto počas boja je hudba energická, naopak pri dialógoch prevláda ticho, alebo iba slabá hudba. Autorom je Monplaisir.   


ZÁVER  

Hra poukazuje jednoduchým avšak príjemným spôsobom na problémy nie len dnešného sveta, kedy sa čoraz viacej ľudí stretáva s úzkosťou. Poukazuje taktiež na to, že úzkosť nemusí byť vždy zlá. Strach je jednou z najzákladnejších ľudských emócií a všetko, čoho sa bojíme, nemusí vyslovene prameniť v úzkosti a jej stavoch. Autor sám vyzýva hráčov, aby volili možnosti podľa svojej osobnej preferencie a toho, čo by spravili sami. Zároveň tak hovorí o sebe a svojej skúsenosti s úzkosťou. Na webovej stránke https://ncase.me/anxiety/ sú pripojené odkazy a kontakty na odborníkov, spolu s tipmi a radami pre ľudí, ktorí úzkosťou trpia.  
Podľa môjho názoru je téma mentálneho zdravia stále tabuizovaná a nehovorí sa o nej dostatočne na to, aby ľudia vedeli, že v tom nie sú sami a vyhľadali buď odbornú pomoc, alebo našli pomoc v ľuďoch okolo seba. Často si títo ľudia myslia že sú “problémom” a preto sa boja hovoriť o tomto verejne s ostatnými. Preto si taktiež myslím, že táto hra by si zaslúžila väčšiu pozornosť, aby sa dostala aj k tým, čo to skutočne potrebujú. Zároveň však so sebou nesie myšlienku toho, že niekedy jediný, kto nám môže pomôcť, sme my sami.  

Žádné komentáře:

Okomentovat