sobota 30. listopadu 2019

Analýza hry We Become What We Behold


Analýza hry We Become What We Behold

Autor: Nicky Case
Rok vydání: 2016
K zahrání zde: https://ncase.itch.io/wbwwb


Výsledek obrázku pro we become what we beholdFlashovka od Kanadského indie vývojáře Nickyho Case, kterou bychom mohli volně přeložit jako: „Stali jsme se tím, co vidíme“ (v originále We Become What We Behold), nám dává obraz toho, jak jsou média v dnešní době silná, jak jednáme davově a obecně jak jsme líní přemýšlet. V krátkém, zhruba pěti minutovém, úseku se dostáváme do role fotografa či novináře, který vidí celý svět před sebou, v našem případě obdélníkový trávník s televizí uprostřed, a snaží se zachytit důležité či nějak zajímavé momenty, co se právě na našem obdélníku dějí.

Design


Design hry je jednoduchý, ale nápaditý. Svět je laděn do šedých barev, možná autor chtěl narazit na stereotyp dnešního západního světa (konzum, stejný design), jen ojedinělé jevy jsou zobrazeny jinou barvou, většinou červenou. Na naší ploše působení se dva druhy postav. Jedni s kruhovou hlavou a druzí se čtvercovou. Po vyfocení nějakého momentu se nám vždy zobrazí hashtag a vedle něj buď černá nebo červená plocha, která má představovat „breaking news“ v realném světě. Černá vyjadřuje nezajímavost fotografie, červená vyjadřuje důležitost nebo zajímavost. Právě práci s barvou a jejich kontrasty bych zde vyzdvihl.  Soundtrack je také jednoduchý, při zachycování fotografií nám podkres tvoří štěbetání ptáků. Při zachycení zajímavého momentu zazní znělka podobná té, kterou známe z televizních zpráv. Postavy ve hře nemluví, jen vydávají zvuky strachu, vzteku, či naštvání. Co více čekat od prohlížečové hry.

Výsledek obrázku pro we become what we behold

Herní mechaniky a příběh


Ve hře máme snadný úkol, fotit zajímavé či výstřední aktivity, ale jen ty, které působí negativně. K hraní potřebujeme jen myš, vše co děláme funguje na mechanice Point and Click (zaměř a klikni). Při zachycení nějaké pozitivní věci, nám hra vytýká, že nedáváme publiku, co chtějí vidět. Tedy kromě první fotografie, kde zachycujeme kruhový obličej s kloboukem. Zde si dovolím s autorem hry nesouhlasit, jelikož je známé, že televizní obecenstvo má rádo i tzv. „heartwarming stories“ pozitivní příběhy, které v nás mají vyvolat nějaké pozitivní emoce. Ale chápu, že zde tyto příběhy do konceptu hry nezapadají, ale bylo by hezké vidět i příběhy tohoto typu, hru by to podle mě oživilo. Obě strany se řídí jen tím, co vidí na obrazovce. Na základě toho, co se právě na obrazovce objeví si oba tábory vytvářejí předsudky o opačném táboru. Kromě jednoho páru skládajícího se z jednoho představitele kruhu a jednoho čtverce. Postupem hry vyvoláváme strach na obou stranách tábora, představitelé kruhových hlav se začínají bát čtvercových a vice versa. Onen pár se neřídí tím, co vidí v televizi a snaží se urovnat vztahy mezi znepřátelenými stranami, protestují proti segregaci. Povede se jim ale jen ovlivnit jen jednoho čtvercového občana, který předtím vyvolal onen konflikt, ostatními zůstávají ignorováni. Právě ignorací okolí a soustředění se jen na informace, které vidí na obrazovce, autor kritizuje davové chování a poukazuje se na to, že se jak z našich čtveráků a kruháků, ale i dnešní společnosti, stávají ovce. Jediný neovlivněný zůstává onen čtverec, který byl uklidněn párem.  Největší chaos nastává, když kruhový pán s kloboukem zastřelí nevinného čtvercového uklidněného jedince. V tento moment nastává největší chaos a titulek nám říká: „#Be scared. Be angry“. Pak už jen sledujeme masakr, který jsme způsobili. Obrazovka nám začne zrnit a postupně se vyvraždí obě strany. Po titulkách se nám objeví jediní přeživší. Je to onen pár sedící u televize pozorující hroby poblázněných občanů a touto scénou se nám příběh i hra uzavírá.

Výsledek obrázku pro we become what we behold

Proč tato hra vznikla?



Hra poukazuje na skutečný svět, že se opravdu stáváme tím, co vidíme. Ještě trefněji to hra vyjadřuje citátem „We become what we behold. We shape our tools and our tools shape us.” v překladu: „Stáváme se tím, co vidíme. Tvoříme věci a naše věci tvoří nás.“. Tento citát je mylně přiřazován Kanadskému profesoru a filozofu Marshallu McLuhanovi, který se médii dlouhodobě zabýval. Hra ukazuje to, jak dokáží média v dnešním světě ovlivňovat společnost, a jak se tupě někteří jedinci řídí jen tím, co vidí v médiích. Hra má své chyby, například jen zmíněné zaměřování na negativní zprávy, ale i tak je velmi povedená. Nutí nás k zamyšlení nad médii, trendy a společností v celku. Hra měla velmi dobrou odezvu i ve velkých médiích, např. ve Vice. Rozhodně bych ji doporučil každému, zvláště v dnešní době.

Napsalo se o hře: https://www.vice.com/en_us/article/3ddnbn/we-become-what-we-behold-takes-on-the-media-feedback-loop
https://www.popmatters.com/we-become-what-we-behold-takes-on-viral-divisiveness-2495398804.html



Žádné komentáře:

Okomentovat