čtvrtek 28. listopadu 2019

Analýza - Adventures With Anxiety by Nicky Case




Adventures With Anxiety by Nicky Case
analýza hry

Ještě než se pustíte do čtení mé analýzy, rád bych upozornil na výskyt spoilerů pro celou hru Adventures With Anxiety. Považujte proto tuto zprávu jako varování. Přeji příjemné čtení.

Hra Adventures With Anxiety má velmi přímočaré téma. Jak název napovídá, jedná se doslova o dobrodružství s úzkostí, která je ve hře reprezentována jako zvíře. V případě našeho hlavní hrdiny se jedná o úzkost v podobě vlka. Vlk je neustále po boku hlavní postavy v podobě jeho mikiny a „zhmotňuje“ se pouze v jeho interních dialozích. Autor se touto hrou snaží poukázat na způsob jakým úzkost v člověku vzniká, probíhá a co z ní může vzniknout. Autor sám trpí touto nemocí a vytvořil ji pro lidi stejně nemocné jako je on. Velká část hry je pojata s humorem a snaží se zredukovat strach ze strachu samotného.

Design hry je prostý. Obsahuje, jak je autor sám nazval, „badly-drawn stick figures and hyperactive wolf“ (špatně nakreslené tyčkové postavy a hyperaktivního vlka). Celá hra je černobílá s prvky červené. Vlk je například celý červený. Důvod pro to by mohl být, že vkl, jakožto úzkost, vidí vše černě, proto vy jako vlk vidíte pouze kontrast černé, bílé a šedé, zatímco jste červení. To je však pouze má teorie a fakt, že hned ve druhé kapitole potkáte jiné charaktery, které mají například červené vlasy nebo červenou rtěnku tuto teorii hned vyvrací. Myslím si však, že skutečným důvodem je jednoduchost a práce s méně barevnou paletou při tvorbě designu. „HP“ bar pro oba charaktery v průběhu vnitřních dialogů velmi dobře vystihuje mentální stav „energii“ obou charakterů. Pozadí je prosté a velmi dobře rozlišuje mezi tím, zda se nacházíte ve skutečném světě nebo jen v hlavě hlavního hrdiny. Ve hře jsou použity sexuální narážky, vulgarismy a násilí. Ty však přidávají na komedii a posilují téma, které se hra snaží zpracovat. Hudba ve hře je bitového žánru s občasným zapojením elektrické kytary. Prostá, příjemná na poslech, všeobecně velmi povedená. Nesouvisí však, alespoň co jsem si vědom, nijak s tématem zpracovaným hrou.

„HP“ bar (energie)

Realita
Vnitřní dialog



















Pravidla hry bezprostředně tvoří příběh prezentovaný ve hře. Jedná se spíše o interaktivní film, kde některá vaše rozhodnutí přímo ovlivňují směr příběhu. Input do hry je v podobě tří možných odpovědí v průběhu vnitřních dialogů hlavního hrdiny. Každá odpověď vyobrazuje různý typ strachu:

a) FEAR OF BEING HARMED (strach z toho, že si ublíží)



b) FEAR OF BEING UNLOVED (strach z toho, že bude nemilován)



c) FEAR OF BEING A BAD PERSON (strach z toho, že bude špatný člověk)


Hra sama vás vyzívá, abyste vybírali odpovědi vám nejbližší, ty kterých se nejvíce bojíte. Skrze tyto odpovědi útočíte na energii hlavního hrdiny. Po sražení energie na nulu získáváte plnou kontrolu nad hlavním hrdinou, za pomoci které, v každé z kapitol, vybíráte jeden ze dvou možných konců, FIGHT or FLIGHT. Autor tak navazuje přesně na to, jak se projevuje vyvrcholení úzkosti ve skutečnosti. Tedy buďto agresí nebo útěkem.

Input do hry
FIGHT or FLIGHT





















Myslím si, že tento aspekt hry velmi přesně vystihuje, jak se úzkost projevuje ve skutečnosti. Začne to vnitřním dialogem. Zpochybňujem naše rozhodnutí a bojíme se ublížení, ať už sebe nebo jiných. Ten strach je co nás drží zpátky. Ať už je to od konverzace s někým koho neznáme nebo vyzkoušení nového jídla, až po skočení z šestého patra do jedna a půl metru hlubokého bazénu.

Díky tomuto strachu působíte ze začátku jako jakási zlá postava, která brání hlavnímu hrdinovi v sociálním životě a zkoušení nových věcí. Což je pravda, v osobnosti vlka reagujete přehnaně ostražitě, pesimisticky a skepticky na běžné každodenní události. Karty se však otočí ve třetí kapitole, kdy opilý hlavní hrdina na vás útočí zpět, tím že dělá přesný opak toho, co mu říkáte. Jste proto na rozcestí mezi dvěma konci kapitoly, kdy buďto dojdete ke kompromisu nebo opilý hlavní hrdina skočí z šestého patra budovy do bazénu. Strach je přeci jen dobrá věc někdy. Díky němu neděláme takové šílenosti. Odmítání strachu v takových situacích může vést k vážným následkům, přesně jak je reprezentováno ve hře. Je proto důležité vždy situaci vyhodnotit a dle racionálního myšlení se rozhodnout, zda bychom se ve skutečnosti měli nebo neměli bát. Ke stejnému závěru dojdou hlavní postavy na konci hry, kdy v poslední kapitole probíhá jakási psychoterapie mezi dvěma hlavními charaktery. Máte možnost se svěřit, v osobě vlka, hlavnímu hrdinovi o svém strachu. Vlk vysvětluje hlavnímu hrdinovi, že se ho snaží jen chránit, ví že vidí vše pořád jen černě, ale takový on prostě je. Hlavní hrdina mu je za to vděčný, avšak nechce kvůli tomu strádat. Chce se bavit a poznávat nové věci. Spolu dojdou k příměří.

Špatný konec 3. kapitoly

Ending
Psychoterapie





















Celkově si myslím, že je hra velmi povedená. Hra má velký potenciál pro více projetí, vždy narazíte na něco nového. Zůstává věrná skutečnosti a svoji zprávu předává na výbornou. Věřím, že tato hra může vážně někomu pomoci. Doporučil bych ji nejen lidem trpícím úzkostí, ale i jiným hráčům hledající nějakou krátkou a zábavnou hříčku.

Zdroje a hra – https://ncase.me/anxiety/


Vypracoval – Pavel Kafka

Žádné komentáře:

Okomentovat