pátek 29. listopadu 2019

Adventures With Anxiety

Úvod
Adventures With Anxiety je prohlížečová hra s interaktivním příběhem. Jak už z názvu napovídá, hra se zabývá soužitím člověka a jeho úzkosti. Za tímto počinem stojí Nicky Case společně s jeho vlastní úzkostí, jak sám autor uvádí v herních titulcích. Tvůrce této hry se snaží humorným způsobem přiblížit lidem problémy úzkostné poruchy, ale také pomoci lidem jí trpící. Hned na úvodní stránce se nachází odkaz na praktické tipy ohledně duševního zdraví a osobní příběh s úzkostnou poruchou samotného Nicka Case.

Výsledek obrázku pro adventures with anxiety

Herní mechanika
Protagonista i antagonista je ve hře zastupován jednou postavou, respektive
zvířetem – vlkem, který představuje úzkost. Malý červený vlk se drží svého „páníčka“ chtě nechtě. Ve hře je zachycen jako mikina člověka a fyzické podoby nabývá pouze v jeho vnitřních dialozích. Úkol našeho strážného vlka je prostý, musí za každou cenu chránit svého člověka před hrozícím nebezpečím, které vidí naprosto všude, nabývá mnoha podob a často je zcela absurdní.

Úzkost ve skutečnosti nepředstavuje pro všechny lidi to samé, a i na to autor myslel, proto máte vždy na výběr ze tří rozdílných odpovědí, které představují různé druhy utrpení. A to konkrétně: fyzické ublížení, navození strachu, že nejste dostatečně milováni nebo navození strachu, že se špatně chováte ke svému okolí. Vy, jakožto úzkost, máte za úkol člověkovy fyzické, společenské a morální potřeby ochránit a abyste tak mohli učinit, musíte převzít kontrolu nad jeho činy. To se vám podaří pouze tehdy, když jeho energii, kterou indikují tzv. health bars, úplně vyčerpáte. Srážením jeho energie se přibližujete k výhře jednotlivých kapitol. Na konci každé kapitoly vybíráte jeden ze dvou závěrečných tahů, jak svému člověku dáte „šach-mat.“ Zde opět autor přesně čerpá z reality, kdy člověk ve stresových situacích volí jednu ze dvou reakcí: útok nebo útěk a jinak tomu není ani ve hře.

Hráči je doporučeno, aby se rozhodoval podle sebe a svých vlastních obav, které by mu v reálném životě ve vyobrazených situacích našeptávala jeho úzkost, a které způsoby by ho nejvíce ranily.

Vaše neustálé komandování si vybírá svou daň již ve třetí kapitole, která má dvě odlišná zakončení. Zde stojíte před velkým rozhodnutím. Jednou špatnou volbou může člověk pod vaším vlivem utrpět vážná fyzická zranění a stejně tak bude ohrožen i váš vztah s ním.

Sdělení
Prosté sdělení hry se odráží i v její jednoduché ovladatelnosti. Nepříliš radostné téma hry je umocněno jejím vizuálním zpracováním. Herní prostředí je velmi jednoduché a nikterak neodvádí naši pozornost. Celá hra (s rozdílem vlka, který je červený), je laděna do černobílých barev. Na druhou stranu odlehčení od vážného tématu najdeme v soundtracku hry, který se s ponurým tématem hry nijak nepojí a je převážně pozitivní.

Hru je samozřejmě možno hrát vícekrát a vybírat jiné možnosti, tím ale zmizí její veškerá vypovídající hodnota. Příběh je o tom, jak si vybudovat zdravý vztah se svými obavy, ale opakováním hry se její příběh nezmění. Můžeme sice vybírat jiné odpovědi, tím pádem ale na nás hra již nebude mít osobní dopad a nebude záležet na našich volbách. Takto je poukazováno na rozpor mezi tím, co říká herní příběh a tím, co jako hráč ve hře děláme.

V závěrečné kapitole hry, kdy člověk svůj úzkostný strach zkrotí a naučí se společně žít, se symbolicky z vlka stane pes.
Po dohrání se vyskytuje možnost tři typy úzkostného strachu ve hře nastíněné prodiskutovat formou dialogu člověka a vlka. Pomocí tohoto rozhovoru se nám dostává několika rad a tipů, jak problémy překonat.


Výsledek obrázku pro adventures with anxiety

Závěr
Mně osobně se hra líbila a předpokládám, že autorův záměr pomoci lidem se určitě naplní. Myslím si, že tento problém zpracovaný do podoby hry osloví jinou skupinu lidí než stejný námět již zpracovaný skrze jiná média. Domnívám se a doufám, že by mohla hra vnést do světa jistou smělost o tomto problému otevřeněji hovořit.

Žádné komentáře:

Okomentovat