úterý 12. října 2010

Heroes of Might and Magic - počátek legendární série




New World Computing, Inc. (1995), Heroes of Might and Magic, (MS DOS, Gameboy Color, Windows, Macintosh)

"Heroes" (jak zní zkrácené označení této hry) je skvělou kombinací RPG systému a tahové strategie vložené do fantasy herního světa. RPG systém zde spočívá v možnosti "vypiplání" si vašeho hrdiny tak, jak potřebujete. Pokud Vám vyhovuje boj kouzly, tak maxujete (přidaváte) kouzelnické dovednosti, pokud jste ryzí bojovník maxujete ty bojovnické. Strategickou část reprezentuje jak způsob vedení boje, pohybu po mapě, tak i způsob zlepšování vašich měst a hradů.


Hra povětšinou začíná výběrem rasy, za kterou hodláte hrát. Na výběr máte 4 možnosti: knight (rytíř), sorceress (kouzelníci), barbar, warlock (černokněžník). Rytíři a kouzelníci zde reprezentují tu "dobráckou" stranu, barbaři a warloci tu "temnou", což ovšem hraje roli spíše v kampaních než v singleplayeru nebo multiplayeru. To je další možnost, jakým způsobem hru začnete hrát. Singleplayer slouží pro zahrání si libovolné mapy, v multiplayeru pak můžete změřit své dovednosti proti jiným hráčům buď u jednoho počítače (což podporuje právě onen tahový systém), nebo přes internet popřípadě pomocí LAN připojení a podobně.

Ihned po startu samotné hry se před Vámi objeví pomeřně rozsáhlá herní mapa plná příšer, surovin, artefaktů, cizích a nepřátelských měst nebo dolů, které je radno obsazovat co nejvíc to jde, jelikož z toho plyne Váš celkový "income" neboli denní příděl surovin a zlata. Cílem hry je pak splnit "jednoduchý" ůkol a zabrat veškeré uzemí ve Váš prospěch a zprovodit z herního světa veškerou nepřátelskou pakáž. V případě kampaní dostává hra i jakýsi příběh a Vaše počínání je instruováno jednoduchým briefingem, který Vám odhalí, co musíte udělat pro úspěšné splnění mise a postupu do další.


Problémem prvního dílu Heroes je jistá nevyváženost jednotlivých herních charakterů (frakcí). Je zřejmé, že každá frakce má své příslušné moby (potvory), které si každý hráč ve svém městě nakupuje a vylepšuje. Ovšem v průběhu hry může hráč zjistit, že ačkoli ma ve své armádě 50 těžkooděnců ve zlatavém brnění, jeho protivník disponující tuctem draků rozpráší jeho jednotky hned v první fázi boje. Vývojáři se tomuto snažili předejít tím, že jednotky zaměřené výhradně na boj z blízka jsou podstatně levnější a tudíž jich snadno budete mit v armádě celé hordy. Zkušenějším hráčům, kteří ví kde sehnat zlato a suroviny však nebude dělat problémy tento handicap obejít.


To vše je pak opraveno až v druhém dílu série kde již neplatí, že mág "chlístající" blesky pobije všechno. Jednotlivé potvůrky ( i frakce jejichž počet se ze 4 zvyšuje na 6 ) mají mnohem více schopností (jak obranných tak útočných). Celý systém Heroes je pak k dokonalosti doveden ve třetím dílu, kde je již 8 frakí (s datadiskem 9 ) a celý systém RPG i strategie je doveden takřka k dokonalosti. I přesto je první díl Heroes skvělou předzvěstí dokonalé série, která k dnešnímu dni čítá již pět dílů. S velkým množstvím datadisků se pak jedná o téměř nekončící propracovanou zábavu. A pokud Vám dojdou světy a neexistuje již žádná mapa, kterou byste úspěšně nedohráli, jsou první dva díly opatřeny editorem map, kde si můžete dle libosti vytvořit svoji vlastní herní mapu.


Platformy: MS DOS, Gameboy Color, Windows, Macintosh

Rok vydání: 1995

Žánr: RPG, strategie, tahová strategie

Série: Heroes of  Might and Magic

Země původu: USA

1 komentář:

  1. Heroes 1 byli vlastně remakem starší hry J. V. Caneghema, Kings Bounty.

    OdpovědětVymazat