neděle 1. prosince 2019

Analýza hry: We become what we behold


Analýza hry: We become what we behold

Nicky Chase (2016)


Úvod

Analyzovaná hra byla roku 2016 vytvořena kontroverzním vývojářem Nickem Casem. Kanadský autor vytváří obecně spoustu her reflektující problémy moderní doby. Například videohry „Coming Out Simulator“, kde poznáváte svou sexualitu. Nebo „Adventures with anxiety“ ukazující lidskou úzkost ve fyzické formě. Proto také hra „We become what we behold“ zobrazuje další z aktuálních problémů, konkrétněji enormní vliv médií na člověka. Největší kuriozitou z mého pohledu je vydávání těchto her jako Open source (sestavené pomocí otevřeného softwareu a jsou samy o sobě otevřené, včetně her s licencí public domain se zveřejněným zdrojovým kódem). Tím nabízí hráčům jeho her možnost zasáhnout a poupravit hry k obrazu svému.

Mechaniky hry

Hratelnost je velice jednoduchá. K ovládání je potřeba pouze myš/touchpad. Jste v pozici fotografa, který má možnost fotit cokoli na ploše o velikosti několika m². Uprostřed plochy umístěná televize následně vysílá vámi vyfocené fotografie. Můžete zamířit a vyfotit jakoukoli situaci, ale reakce na každou z nich jsou odlišné. Délka hry činí necelých 5 minut.

Narativ

Výsledek obrázku pro we become what we behold
Stěžejní je podotknout, pro koho a co fotíme? Fotíme pro „peeps“ (dále jen človíčci) kteří se dělí podle tvaru své hlavy. Polovina má hlavu čtvercového tvaru a druhá polovina tvaru kruhového. Tím, co vyfotíme do již zmiňované televize, určíme, co se v jejich světě dělat má, či nemá. Človíčci k televizi vzhlíží a slepě ji následují. Kupříkladu vyfotíme človíčka s kloboukem a ostatní rázem nasadí tentýž klobouk. Toto je právě paralela k naší společnosti, ovlivňovanou tím, co právě vidí v médiích. Další kladenou otázkou je: „ Co je po nás požadováno, abychom fotili?“. Samozřejmě, stejně jako v našem světě, človíčky zajímá pouze ponížení, konflikty a násilí. Proto když vyfotíme, jak jeden z človíčků s čtvercovou hlavou řve na toho s hlavou kulatou, automaticky se tyto dva odlišné druhy začnou nenávidět. Tento koncept je velmi jednoduchý, ale zároveň nejvíce srozumitelný. Pro mne hlavní „message“ hry je pár dvou človíčků s jiným tvarem hlavy, kteří nejdou s davem a hlásají, že mít se vzájemně rádi je vlastně nejlepší možné východisko. Bohužel když vyfotíte je, tak to ostatní človíčky nijak nezajímá a naopak je odsuzují. V čemž je určitě další z mnoha paralel s aktuální dobou. Nakonec toto davové šílenství v podobě nenávisti mezi čtvercovými hlavy a kruhovými vyeskaluje v násilný konflikt a človíčci se, bez vaší kontroly a ovlivnění, vzájemně postřílí a pobijí. Jediný přeživší je onen zamilovaný pár, který se jednak neřídil většinou a jednak místo nenávisti preferoval lásku.

Grafika a zvuk 

Co se grafiky týče, tato hra prokazuje pravidlo V jednoduchosti, je krása. Človíčci mají jednoduché tvary, pohyby i mimiku. Přesto, dle mého názoru, bylo vše srozumitelné a dostatečně graficky vyladěné. Objevují se zde jen tři barvy: šedá, černá a červená. Tím se jednodušeji rozlišují i vámi vyfocené fotografie. Pokud je fotka zajímavá, tak popis, jak už to v médiích bývá, je červený (alarmující). Naopak nudná fotka má popis šedý (nezajímavý). Na hudbu je hra také velmi strohá. Výborné detaily z mé strany jsou, po vyfocení fotografie, kde se „neděje nic zajímavého“ se rozezní cvrlikání a jediný kdo na vámi vyfocenou fotografii kouká je právě jeden cvrček. Dále při vyfocení „zajímavého“ snímku autor používá znělku připomínající znělku z televizních novin. Autor tedy jak graficky, tak zvukově vytvořil velmi jednoduché provedení a dokreslení situací, které je však účelné a mne osobně nadchlo.


Sdělení hry, vlastní názor

Hra je určena pro to být alarmem nám všem. Jak moc hledíme na média a jak jsou stěžejní v našem projevu, rozhodování  a vyjadřování emocí. Již od úvodních sekund poznáme, že se bude jednat o hru spojenou s mediální sférou a její satirou. Hra v úvodu (satiricky) varuje klasickou frází: „Warning: the following program contains…“ což se v médiích objevuje celosvětově-zde je to umístěno, dle mého názoru, s ironickým podtextem. Velkým kladem je, že si pod nenávistí mezi kulatými hlavami a čtvercovými, kterou televize ve hře nastartuje, můžeme dosadit jakýkoli aktuální problém. Mohou to být rasové neshody, problémy se sexualitou, atd. Poté už záleží na naší představivosti. Nehledě na to, že pro tvůrce Nickyho Case, jsou tyto hry velmi blízké a poznamenané jím samým, soudě pro jeho neutralitu v otázce genderu. Z části proto mají podle mého názoru takovou úspěšnost. Rozhodně stojí za tu chvíli na zahrání a zároveň zamyšlení na tímto konceptem!

Žádné komentáře:

Okomentovat