We Become What We Behold
We Become What We Behold je krátká bezplatná webová hra, která
byla vytvořena v roce 2016 Nickem Casem, známým také pod svým pseudonymem
Nutcase Nightmare. Hra byla vydána na webové stránce Kongregate. Nick Case svůj
projekt popisuje jako hru o novinových kruzích, začarovaných kruzích a
nekonečných cyklech.
Celá hra se odehrává ve světě, který obývají dva typy lidí. Lidé
s hranatými hlavami a lidé s kulatými hlavami. Všechny tyto postavy
se pohybují po ploše v jejímž středu se nachází obrazovka, kterou
pravidelně sledují. Na tuto obrazovku se promítají fotografie pořízené hráčem
samotným. Jako hráč se dostanete do role novináře, který má za úkol
fotografovat zajímavé události, které budou přitahovat co nejvíce sledovanosti.
Zpočátku fotografujete pouze trendy ve společnosti, pořídíte fotografii člověka
s kloboukem, který označíte jako „pěkný klobouk“ a ostatní lidé začnou
tento trend následovat do doby, než označíte klobouky za staromódní. Do
začarovaných kruhů se začnete dostávat v momentě, kdy na kameru zachytíte
verbální útok hysterického příslušníka hranaté rasy na člověka s kulatou
hlavou. Tímto začnete vyvolávat strach v hlavách kulaté rasy a podobnými
momentkami postupně rozšíříte strach a nenávist do celé populace, což nakonec
vyústí ve válku, kterou přežije jen malé procento lidí.
Hra má velmi jednoduché mechaniky, pohybem myši přesouváte po
obrazovce objektiv svého fotoaparátu a stisknutím levého tlačítka myši pořídíte
fotografii. Tyto mechaniky jsou sice velmi primitivní, ale společně s narativem
a grafikou dokáže hra svou myšlenku předat vcelku úspěšně. Hra vám po celou
dobu naznačuje, že zprávy obsahující konflikt či násilí jsou pro lidi daleko
zajímavější než cokoliv jiného. Vzhledem k tomu, že mírumilovné fotografie
obsahující pozitivní obsah nevzbuzují u diváků žádnou pozornost nezbyde vám nic
jiného než poskytovat obsah, který lidé chtějí. Atmosféra hry je zpočátku velmi
uvolněná, svítí slunce, je slyšet zpěv ptáků, šum lesa a cvrkot cvrčků.
Postupně však pohodovou atmosféru vystřídají čím dál častější výkřiky a hádky
obyvatel až do chvíle, kdy dojde k atentátu, který rozpoutá válku mezi
oběma rasami. Všechny zvukové efekty jsou vteřiny před výstřelem totiž
ztlumeny, neboť všechny postavy naráz strnou a začnou sledovat atentátníka vyčkávajíc,
co se bude dít dál. V tuto chvíli se pravděpodobně předpokládá, že hráč
zareaguje totožně jako postavičky ve hře. Tento moment překvapení vystřídá
zděšení, neboť hra začne být nečekaně brutální. Postavy se začnou vzájemně
vraždit a spustí se nepříjemná hororová hudba, kterou doprovázejí výkřiky umírajících
a mordujících se lidí. Tyto zvukové efekty ještě více zintenzivní pocity
vyděšení, které hráč nepochybně prožívá. Hra v tento moment běží dále,
hráč však už nemůže nic ovlivnit, nezbývá mu tedy nic jiného než sledovat
zkázu, kterou on sám nepřímo způsobil až do chvíle, kdy se spustí závěrečné
titulky. Velmi dojemná je potitulková část, kdy se výrazně promění herní
prostředí – den se promění v noc a kolem obrazovky uprostřed herní plochy se už
nikdo nepohybuje. Vtipně poskakující postavičky vystřídaly náhrobky
s jejich fotografiemi a svíčkami. Před nimi truchlí jediní přeživší,
cvrčci a zamilovaná dvojice, která se bojů nezúčastnila. Hra je ukončena
pořízením poslední fotografie na libovolné místo.
Autorovi se podařilo vcelku úspěšně předat zajímavou myšlenku o aktuálních problémech v médiích a ve společnosti. Vzhledem k tomu, že jsou použity velmi jednoduché mechaniky a hrací doba je přibližně pouhých 5 minut se jedná podle mého názoru o velmi kvalitní a obdivuhodnou práci.
Žádné komentáře:
Okomentovat