Analýza hry
We Become What We Behold
Vývojář: Nicky Case
Datum vydání: 24. 10. 2016
We Become What We Behold je krátká desetiminutová klikací hra,
ve které se ujmete role zpravodajských médií, a prostřednictvím fotografování událostí
vytváříte virální reportáže. Co se v konceptu může jevit jako nenáročná oddychová
zábavná hra však ve skutečnosti komentuje, jak se lidé nevědomky nechávají ovlivňovat
skrze sledovaná média. Hra se uvede citátem nesprávně připisovanému kanadskému
filosofovi a mediálnímu kritikovi Marshallu McLuhanovi: „We Become What We Behold,
we shape our tools and then the tools shape us“, který se do češtiny dá přeložit
jako: Stáváme se tím, co zříme, formujeme naše nástroje a poté nástroje
formují nás. V průběhu hry nám potom Nicky Case ukazuje, jak média
ovlivňují každého z nás. Ze začátku vidíme identické lidi procházející se
v parku až na jednu proměnnou, polovina z nich má kulatou hlavu,
polovina hranatou. V průběhu hry kontrolujeme, jaký mediální obsah se
promítne na obrazovky a podle typu zprávy ovlivňujeme myšlení a chovaní dotyčných
lidí.
Když tedy vyfotíme jedince, který se rozhodl ten den vyjít
ven ve stylovém klobouku, „ohashtagujeme“ naši fotografii s #hats are cool!, lidé si hned začnou
oblékat klobouky, aby byli trendy. Co však začíná jako nevinná hra s přinášením
senzacionalistického bulvárního obsahu, během deseti minut vyeskaluje v nenávist
a masové vraždění. We Become What We Behold je komentář o etice masmédií,
atraktivitě přinášeného obsahu společnosti a následný dopad na širokou veřejnost.
Jsou média objektivní a je jejich cílem informovat veřejnost nestranně o
nejnovějším vývoji událostí ve světě? Nebo je jejich cíl více zlověstný a snaží
se lstivě ovlivňovat příjemce zpráv pomocí cíleného systematického zveřejňování
informací? Je přeci pravda, že více „kliknutí“ znamená více peněz a hlavní motivací
velké části žurnalistů a pseudožurnalistů jsou právě peníze. Žijeme v éře,
kdy média upřednostňují „clickbait“ články než poctivou informativní
žurnalistiku. Můžeme se však divit? Vina neleží jen na jedné straně. Jak vyplývá
z výše zmíněného citátu: „…formujeme naše nástroje a poté nástroje formují
nás“, my lidé si určujeme, jaká zpráva je pro nás atraktivní a jaká není. Chceme
se celý den dozvídat o pozitivních zprávách, že školy teď mají bezbariérový
přístup a že město opravilo všechny silnice ve městě, nebo raději ukojíme naši
touhu po konfliktu a neštěstí cizích lidí sledováním rvaček na ulici, barbarským
stínání hlav zajatců Islámského státu a na rasově orientované spory v místní
komunitě? Masmédia mají dlouhou praxi ve svém fungování a vědí přesně, co lidé
chtějí.
V průběhu
hraní tedy na obrazovce, která ohraničuje svět We Become What We Behold zachycujeme
neobvyklé události pro, z velké části homogenní lidi z tamního světa a
prostřednictvím médií amplifikujeme jejich dopad. Když totiž jedna poblázněná osoba
s hranatou hlavou začne vykřikovat na ostatní a my o tom vytvoříme
reportáž s hashtagem „#crazed square attacks“, vyděsí to
jedince s kulatou hlavou, který začne stigmatizovat všechny hranatohlavé. Získáváme
další zajímavou reportáž, kterou můžeme zveřejnit do světa „#circles
fears square“, tím vytvoříme rozhořčení hranatohlavých a ti začnou
opovrhovat kulatohlavými. Máme další reportáž! „#Squares snub circle“.
Jeden z kulatohlavých to vidí a začne hranatohlavé nesnášet, jenže je to přeci jen
jedinec, že? To ano, ale my, jako médium si nemůžeme nechat ujít takovou
senzační zprávu: „#circles hate squares“, tím, že chování jednotlivce
připíšeme celému kolektivu, přiložíme do ohně stigmatizace jedné skupiny vůči druhé a opačně. Co však zapříčiní virální nenávist nejsou tyto ojedinělé
incidenty, nýbrž vnímání celé skupiny podle činů jednotlivců jak lidmi, tak
médii. Nepřátelství dále eskaluje soustředěným hlásáním médií o nenávistí mezi
dvěma skupinami a ignorováním mírových demonstrací za mír a lásku, protože „#who
wants to see people get along?“ Postupně se začnou dvě skupiny více a více
nenávidět až nakonec do svých rukou vezmou zbraně a jdou se za doprovodu zprávy
„#Be scared. Be angry“ vraždit. To vše zapříčiněno selektivními
výběry zpráv, které nejvíce s masou rezonují. Poslední věc, kterou před
koncem hry uvidíme, je zamilovaný pár kulaté a hranaté hlavy objímající se u
pomníku všech zesnulých kulatohlavých a hranatohlavých.
Dalo by se
říci, že morální ponaučení hry We Become What We Behold je nestát se tím, co
zříme a kriticky uvažovat nad věcmi, o kterých se dočteme či doslechneme.
Nicky Case
je videoherní vývojář s vysokou školou ze žurnalistiky a vytvořil tuto hru
jako komentář o masmédiích a jejích praktikách v souvislosti s prezidentskými
volbami roku 2016.
Šimon Charvát
Žádné komentáře:
Okomentovat