neděle 1. prosince 2019

Analýza hry: Adventures with Anxiety



Adventures with Anxiety je jednoduchá, avšak velmi silná a poučná hra, cílená zejména na mladé lidi a teenagery 21. století. Hráč zaujme roli Beebeeho, červeného vlka, snažícího se „pomoci“ druhé hlavní postavě, teenagerce Hong. Hong si není jistá svými rozhodnutími a zbytečně se stresuje a pociťuje úzkost z banálních věcí. Zprvu si Beebee myslí, že Hong svými radami a názory pomáhá a přitom ji ochraňuje, v průběhu hry však zjistí, že sám vlastně neví, co dělá. To přímo naráží na hlavní myšlenku celé hry - nikdo v reálném životě pořádně neví, co dělá.
Premisou této hry je duševní zdraví, které v dnešní době trápí velkou spoustu lidí. Jak se můžeme dočíst ve hře, každý sedmadvacátý člověk trpí úzkostmi. Už není neobvyklé narazit na teenagery, kteří musí docházet k psychologům či psychiatrům a užívat antidepresiva. Hong se nechává znervózňovat banalitami – jestli může nebo nemůže jíst bílý chléb, jak má odpovědět na pozvánku na večírek či jestli je špatný člověk, protože používá seznamovací aplikace. Pro některé lidi ale může být těžké si takové duševní problémy představit, proto jsou v této hře ztělesněny jako červený pes Beebee. Do takového duševního rozpoložení se můžeme vcítit ještě lépe, neboť za úzkost přímo hrajeme. Hra také ukazuje, jak lehké je propadnout alkoholu (potažmo dalším drogám) a můžeme vidět, že úzkosti sice začnou s člověkem prohrávat, ale celkový duševní a fyzický stav člověka se prudce zhorší.

Celý gameplay se točí pouze okolo čtení textu a volby jedné z nabízených možností. Dialogy postav napříč kapitolami závisí na předešlých rozhodnutích. Jsou zde reprezentovány tři různé typy strachu – strach z ublížení, strach z osamocenosti a strach z toho, že se staneme špatným člověkem. Hráč má vždy možnost jeden z nich použít a v jedné z kapitol na výběru těžce záleží. Je to originální nápad, neboť běžně jsme zvyklí hlavní postavu přímo řídit či ji pomáhat, zde jde o pravý opak. Volbou jedné z možností vždy Beebee provede útok, tak jako je to běžné v tahových bojových hrách, například v sérii Pokémon. Gameplay je tedy svým způsobem ironický, Beebee se snaží Hong pomoci ale ve skutečnosti s ní bojuje a ubližuje jí. Po vyhraném souboji má hráč prostor „dokončit“ soupeřku  jedním ze speciálních útoků, což je přímý odkaz na hry Mortal Kombat. Při takovém útoku dostane Beebee plnou kontrolu nad Hong a ona sama neví, co dělá. To znázorňuje panické útoky, které lidé s duševními poruchami prožívají. Také neví, co sami dělají a je to pro ně nesmírně těžké. Tato hra ale opět představuje způsob, jak si takovou situaci zažít z pozice člověka, který je právě cílem panického útoku.

Audiovizuální zpracování hry je vcelku jednoduché, kreslené a místy roztomilé. Vyskyutují se zde pouze tři barvy – černá, bílá a červená, což dělá hru velmi přehlednou, neboť červená vždy znamená něco špatného pro hlavní postavu. Zpracování připomíná jednoduché kresby v sešitech středoškolních studentů, proto přímo sedí k věku hlavní postavy a také cílové skupiny, na kterou tato hra míří. Vyskytují se zde odkazy na jiné hry, například ukazatele životů v soubojích mezi úzkostí a člověkem, které jsou velmi podobné ukazatelům z klasických bojových her. Hudební zpracování je také velmi mladé, tento hudební styl je populární právě mezi teenagery.

Celkový tón hry je velmi depresivní až do poslední části. Tam se myšlenka hry otočí k dobru a hra dostává svůj zasloužený happy end. To je velmi důležité, hra ukazuje, že život má smysl a každý je sice někdy sám a pociťuje úzkost ale na konci se to může změnit. Hlavní postava si toto uvědomí a odprostí se od svých problémů. Konec hry je velmi uspokojující a dokážu si představit, že někomu s duševními problémy dokáže aspoň trochu pomoci. Navíc je po titulkách k dispozici seznam pomocných telefonních linek pro lidi s duševními problémy, což je od autora hry velice milé. Podporuje to totiž jeho myšlenku takovým lidem pomoci. Dále autor přidává seznam rad, kterými bychom se měli řídit v případě problémů s duševním zdravím. Her s podobným zaměřením moc není, proto je tato hra vcelku inovativní a kvůli její jednoduché hratelnosti  je snadno dostupná i lidem, kteří hry normálně nehrají.

Patrik Hrabánek

Žádné komentáře:

Okomentovat