Hra začíná citátem, který je často mylně
přisuzován mediálnímu teoretikovi Marshallu McLuhanovi: „We become what we
behold. We shape our tools and then our tools shape us“. Citát patří ve
skutečnosti Johnu Culkinovi, profesorovi komunikace na Fordham University
v New Yorku.
Autorem hry je Nicky Case, který si
ovšem nenárokuje autorská práva na tuto hru, naopak nabádá další programátory,
aby hru dále upravovali nebo vylepšovali. Zdrojový kód hry je volně ke stažení
na jeho webových stránkách.
WBWWB je poměrně jednoduchá hra.
Staví hráče do role fotografa, možná novináře, který má velký vliv na celou
společnost. Respektive jeho fotografie mají obrovský dosah, šíří se virálně pomocí
hashtagů a do velké míry ovlivňují dění ve společnosti.
Společnost v této hře
reprezentují jednoduché postavičky, které mají hlavu buď ve tvaru čtverečku,
nebo kolečka. Úkolem hráče je vyfotografovat něco zajímavého, něco, co se
vymyká běžnému dění ve společnosti. Hra začíná celkem nevinně, jedna
z postaviček začne nosit klobouk, hráč ji vyfotí a rázem se
z klobouku stane hit. Po určité době však začne nosit klobouk tolik
postaviček, že to přestává být módní. Když nyní hráč vyfotí postavičku
s kloboukem, většinová společnost se mu vysměje, protože klobouk už vyšel
z módy. Již na tomto jednoduchém příkladu můžeme vidět absurditu a možná i
kritiku současné společnosti, která je ovlivněna influencery na sociálních
sítích. Hra reflektuje také okamžité soudy, které sociální sítě vynášejí. Když
hráč vyfotí například zamilovaný pár, snese se na něj okamžitě kritika, aby se
takto nevystavoval na veřejnosti. Není zde žádný prostor pro hlubší příběh,
všemu vládnou pouze jednoduchá a poutavá sdělení.
Do další roviny se hra posouvá
v momentě, kdy hráč vyfotí jednu postavičku, která se snaží vyděsit
ostatní. Shodou okolností se jedná o postavičku s hlavou ve tvaru čtverce,
která se snaží vyděsit postavičku s hlavou ve tvaru kolečka. Tato zpráva
způsobí, že se všechna „kolečka“ začnout bát všech „čtverečků“. A to i přesto,
že se jednalo o ojedinělý případ. To ovšem nikoho nezajímá a strach tak proniká
dále do společnosti. Celá situace nadále eskaluje, jeden zástupce „koleček“
napadne „čtvereček“, to přiláká další pozornost, incidenty jsou čím dál
častější. Společnost je nakonec naprosto rozdělená na dva nesmiřitelné tábory –
čtverce a kolečka. Každodenní život postaviček vystřídá nenávist, která je
stále živena médii a sociálními sítěmi. Titulky jsou čím dál tím ostřejší: „Everyone
hates everyone!“
Poté dojde k ozbrojenému
incidentu, „kolečko“ zastřelí „čtvereček“, a to je v podstatě počátek
občanské války. Postavičky se začínají ozbrojovat a vraždit. Titulky nyní již
otevřeně vyzývají k násilí: „Be scared. Be angry.“
Hra je dovedena do absurdního konce,
kde se všichni navzájem zabijí.
WBWWB poukazuje velmi zajímavou
formou na problémy současné společnosti. Téměř po celém světě je rozdělená
společnost, Českou republiku nevyjímaje. Stačí jedna zpráva o útoku migranta a
určitá část společnosti začne vyzývat k ozbrojování a obraně vlasti. Kvůli
jednomu jedinému incidentu, který nafoukla média a sociální sítě. Otázkou je,
jaký má tento problém řešení. V ideálním případě by měli situaci uklidnit
politici, čelní představitelé státu. Jenže ti velmi často využívají této
nenávisti ve společnosti ve svůj prospěch, a ještě situaci vyostřují, aby si
nahnali politické body. Někteří lidé si na tomto dokonce založili celou
politickou kariéru – šíří strach a nabízí zdánlivě jednoduchá řešení.
Důležitou roli mohou hrát
veřejnoprávní média, která by se měla vyhnout zkratkovitosti, bulvarizaci a
měla by přinášet zprávy zasazené v širším kontextu. Problém je, že tyto
zprávy nikdy nebudou tak lákavé, jako třeba tzv. fake news z dezinformačních
webů.
Pokud bych se měl vrátit
k dalším aspektům této hry, jako je třeba hratelnost, tak nic úplně nového
nepřináší. Hráč přejíždí kurzorem po obrazovce a levým kliknutím myši zachytí
snímek. Hra je doplněna i o zvuky, zvláště v poslední fázi hry jsou velmi
intenzivní, až nepříjemné (střelba, křik…). Dobře však dokreslují atmosféru
hry, kterou se autor snažil vytvořit.
Jan Kopřiva
Žádné komentáře:
Okomentovat