sobota 18. března 2017

Tunneler: Tančíky ztracené v tunelech

Geoffrey Silverton (1991), Tunneler (IBM PC DOS, MS DOS)


Tunneler je akční free-to-play střílečka z počátku devadesátých let, inspirovaná hrou Combat pro Atari 2600, postupně vznikající mezi lety 1989 a 1992. Jedná se o hru pro dva hráče na jedné rozdělené obrazovce a jedné klávesnici – hráči ovládají každý svůj vlastní tank a postupným prokopáváním se skrz herní prostředí mají za úkol najít a vystřílet tank protivníka. Pokud jeden z hráčů toho druhého zneškodní třikrát, stává se vítězem a hra může začít odznova.



Hru začíná každý hráč ve své vlastní základně – zelené a modré – a celou dobu se shora dívá na svoji polovinu hracího pole. Ovládání je dle očekávání jednoduché, každý hráč se může pohybovat do čtyř směrů a jejich kombinací a navíc má jednu klávesu na střílení, nic dalšího. Základny hráčů jsou uprostřed zavaleného herního prostředí a relativně daleko od sebe, takže se tanky před tím, než vůbec budou mít šanci na svého protivníka vystřelit, k němu musí nejdřív prokopat – což stojí energii, stejně tak jako střílení i jízda již prokopanými tunely, takže je důležité vyrazit správným směrem a zbytečně neplýtvat palivem nebo střelivem, protože hráč s energií na nule okamžitě prohrává. Zároveň si je ale možné energii i doplnit buď ve vlastní nebo protivníkově základně, pokud vás ten druhý nechá dost dlouhou dobu na pokoji. To nutí hráče pečlivě rozvrhnout síly svého tanku a přidává této relativně jednoduché a bezmyšlenkové střílečce na zajímavosti.

Pohyb tanků se zpočátku může zdát až k naštvání pomalý, zvláště v první fází hry, kdy hráč jen hledá svého protivníka, to se ale rychle mění v žáru bitvy a střílení, kdy nízká rychlost tanků naopak způsobuje vtipné momenty s hráči frustrovaně bušícími do klávesnice a snažícími se utéct před stejně pomalým nepřítelem.


Geoffrey Silverton hru zpřístupnil zdarma, ale byl ochoten poslat aktuální verzi Tuneleru za dobrovolný poplatek od fanoušků. Zároveň za cenu šesti dolarů posílal hráčům dokumentaci na odemčení 16-barevného módu hry a za 16 dolarů přidal k dokumentaci i zdrojový kód hry – jednalo se vlastně o jedno z prvních DLC vůbec a ve své době měl tento postup relativně velký úspěch. Jinak se ale nejednalo o žádnou příliš revoluční hru – i přes to si jsem jistá, že zaujme i dnešní hráče a poskytne jim odlehčenou a nenáročnou zábavu.


Platformy: MS-DOS, IBM PC DOS
Rok vydání: 1991
Žánr: akční strategie

Designer: Geoffrey Silverton
Stránky výrobce o hře: www.tunneler.org

Žádné komentáře:

Okomentovat