pondělí 13. března 2017

E.T. the Extra-Terrestrial - nejhorší hra ve vesmíru?

Atari, Inc. (1982). E.T. the Extra-Terrestrial. (Atari 2600)



Diskuze a spory o tom, která hra je ta úplně nejlepší, jsou snad už neoddělitelnou součástí herní kultury. Ať už se jedná o diskuze pod články na herních webech (a řekněme si na rovinu, že zvláště u nás se nejedná o bůhví jak korektní a smysluplné diskuze) nebo hádky s kamarády přes internet při načítání dalšího kola nějaké multiplayerovky, tohle téma se řeší pořád a zatím to rozhodně nevypadá, že by mělo dojít ke všeobecně shodě. To, kde ale naopak k poměrně velké shodě dochází, je opačná strana tohoto pomyslného žebříčku.

Při pokusu najít na internetu nejhorší hru na světě, nebo alespoň seznam nejhorších her, není téměř šance, abychom se nesetkali s adventurou nesoucí povědomý název E.T. the Extra-Terrestrial.

Důvodů, proč se o této herní adaptaci obecně kladně přijímaného stejnojmenného filmu režiséra Spielberga mluví jako o největším průšvihu je několik, ale všechny pramení z jednoho nepochopitelného rozhodnutí vydavatele Atari.

Ihned po veřejné premiéře filmu E.T. v červnu roku 1982, dochází ve vedení Atari k rozhodnutí, že chtějí vydat komerčně úspěšnou, vysokorozpočtovou herní adaptaci, která se sveze na obrovské celosvětové popularitě filmu. Na konci července dochází k získání licence a Atari zadává ambiciózní projekt v té době již zkušenému hernímu designérovi Howardu Warshawovi. Ten však od Atari dostává podmínku, že hra z komerčních důvodů musí stihnout vánoční svátky a vzhledem k tomu, že samotná výroba fyzických nosičů her zabere poměrně dlouhou dobu, musí být hra dokončena nejpozději 1. září.

Warshaw se v té době postavil této šílené výzvě čelem a projekt přijal, ale vzhledem k tomu, že vývoj jeho dvou předchozích her trval 6 a 7 měsíců, bylo jasné, že za přibližně 5 týdnů, které na kompletní vývoj hry měl, bude extrémně obtížně vytvořit alespoň průměrně dobrou hru. Tomu se tak opravdu ukázalo a vznikla jedna z nejhůře přijímaných a nejvíce zesměšňovaných her. Sám Spielberg při prezentaci hry Warshawem a zástupci Atari působil údajně zklamaným dojmem a navrhl, zda by nebylo lepší udělat „něco jako Pac-Man“.


Přestože se hra nestala vyloženě komerčním propadákem, a především na samotném začátku, díky stálé síle a popularitě značky, se ji prodalo kolem 1.5 milionu kusů, celých odhadem 3,5 – 4 miliony kusů, které Atari kvůli přehnaně velkým ambicím nechalo vyrobit, zůstalo neprodaných, prodávajících se za extrémně nízké částky nebo vracejících se Atari. Nedávno se taky potvrdila legenda, kdy Atari cartridge této i ostatních her nechávalo tajně vyvážet a zahrabávat pod zem na skládkách.


Platforma: Atari 2600
Rok vydání: 1982
Žánr: adventura
Designér: Howard Scott Warshaw
Země výroby: USA

Žádné komentáře:

Okomentovat