středa 4. května 2016

Hot Date with (hot) dog or what?



George Batchelor (2015). Hot Date. (Windows, Mac Os, Linux).

Úvod
Hra Hot Date je z žánru "dating simulation" a jejím autorem je anglický herní vývojář žijící v Londýně. Jedná se o jeho první hru po získání titulu v oboru počítačové animace na University of Bournemouth. Již na škole vytvořil jako projekt hru s názvem The iron Man Game, kde hráč hraje za postavu oka. V současné době pracuje na hře s názvem Far from noise, což je konverzační hra, přičemž hráč se nachází v havarovaném autě balancujícím na kraji útesu a jeho záchrana (zřejmě) závisí na úspěchu konverzace s vedle stojícím jelenem. Je očividné, že George Bachelor je specialistou na hry, které se vymykají v rámci svého žánru a od podobných her se liší svým zpracováním. Ani titul Hot Date není výjimkou a od ostatních "dating simulation" her se liší provedením a obsazením. Nepoznáte, jestli je to jedno a to samé rande pořád dokola, nebo několik rozdílných po sobě jdoucích schůzek. Je hra Hot Date k smíchu, k pláči nebo k dlouhému zamyšlení? To nechám na každém z vás, ale dále bych vám ji chtěl trochu představit z mého pohledu.

Herní mechaniky
V žánru „dating games“ a především u simulací „speed dating games“ nebývají herní mechaniky nijak složité, a nejinak tomu je i v případě hry Hot Date. Začne klasické rande, kdy se navzájem představíte, a dále je vaším úkolem posouvat se postupně v konverzaci během časového limitu 3 minut. Pro ovládání hry vám postačí pouze klávesnice a ve většině sezení dokonce jen šipky a klávesa enter, neboť kromě vašeho jména na úvod musíte zřídkakdy napsat vaši odpověď na klávesnici. Většinou se jedná pouze o výběr předem připravených otázek a odpovědí. Otázky převládají, jelikož málokdy vašemu protějšku musíte odpovědět a v ještě méně případech musíte odpověď sami napsat. To je logické, protože je obtížné na jakýkoliv vámi napsaný text reagovat. Proto jsou rekce protějšku v podstatě nijaké, aby alespoň minimálně pasovaly k čemukoliv, co napíšete. Dalším problémem herní mechaniky je určitá (ale zcela oprávněná) snaha o výlučně vámi vedený dialog, přičemž pokud už je vám položena otázka, musíte na ni odpovědět opět otázkou, která však s tou předešlou vůbec nekoresponduje. Kromě chybějící návaznosti jednotlivých dialogů je chybou i konec, kdy je hra někdy ukončena i uprostřed položené otázky. Odpověď se již nedozvíte, prostě konec a zvonec. Při opětovném hraní jsem se snažil vypozorovat, zda hra nabízí nějaké varianty postupu dialogu, případně zda se někdy podaří dosáhnout nějakého cíle, ale marně. I mechaniky jsou částečně „absurdní divadlo“ (jako celá hra) a v porovnání s hrou Speed Dating (kde kontakt na protějšek můžete (ne)získat podle vámi zvolených vět) jsem nedokázal ničeho dosáhnout.


 Audiovizuální reprezentace
Může hráče nějak znatelně překvapit seznamovací hra po audiovizuální stránce? Ve hře Hot Date nám její autor George Batchelor servíruje hlavní překvapení hned na začátku, poté se již jedná o vzhledově standardní seznamovací hru bez dalších velkých překvapení, ale popořádku. Při spuštění hry se objeví šedá obrazovka s růžově napsaným názvem hry a toto barevné schéma hráče doprovází již po celou dobu hraní. Barevné ladění tak odpovídá romantickým předpokladům, nicméně vzápětí přichází ono veliké překvapení a naproti vám sedí u stolu pes, přesněji řečeno mops (mopsl). Pokud to hráč před spuštěním hry neví, věřím, že ho to dokáže na určitou chvíli vyvést z míry. Můžeme se jen domýšlet, co tím chtěl autor hry říci nebo jaký byl jeho záměr. Možná autor tuto rasu psa vybral pro její výraz v obličeji, neboť mops má pořád jakýsi smutný a zároveň roztomilý výraz ve tváři, který je domnívám se vhodný pro osobu účastnící se romantické schůzky (zároveň však v kontrastu s jazykem a způsobem vyjadřování se tohoto roztomilého psíka v rámci hry). Zbytek scény, kterou hráč vidí na monitoru (a která je po celou dobu hry neměnná) už nijak nevybočuje. Jedná se o část potemnělého pokoje, kde sedíte u hnědého kulatého stolu spolu s narůžovělým mopslem. Na stole je trojramenný svícen se třemi plápolajícími svíčkami a psova jmenovka. V pravé části monitoru z vašeho pohledu se nachází rozsvícená stojací lampa a nalevo od ní hodiny odpočítávající čas vaší schůzky. V levé části monitoru je na zdi nápis „DATING“, podlaha je hnědá a zdi jsou modrozelené. Vizuální stránku hry doprovází jedna monotónní hudební smyčka (jejímž autorem je Levi Pack), která je spíše pomalejší a skládá se z bicích a hry na kytaru. Při delším hraní vám hudební doprovod možná začne vadit a jeho styl pouze dotváří už tak absurdní zážitek. Nakonec bych se rád zmínil o jednom aspektu hry, který mě potěšil. Když vyberete z nabízených možností dialogu a ta se přepisuje pro mopsla, nebo když se jeho odpověď přepisuje pro vás, tak se věta objevuje na monitoru postupně po písmenkách a jsou trochu slyšet zvuky připomínající psaní na stroji. To je rozdíl oproti jiným „speed dating“ hrám, kde se vaše možnosti i odpovědi vašeho protějška objevují celé naráz. Tato drobná odchylka ve hře Hot Date vytváří dojem aktuálnosti a interaktivity, snaží se navodit pocit co největší reálnosti a současnosti této „dating“ simulace. Jednoduché, fungující a potěšující.

Narativ
V případě hry Hot Date nevypadá příběh zprvu nijak dlouze ani komplikovaně. Jedná se o simulaci rychlé seznamky, jejímž cílem je v omezeném čase zjistit o vašem protějšku nějaké informace a získat přesvědčení, zda se chcete v budoucnu znovu setkat či nikoliv. Výhodou tohoto způsobu seznamování je, že za určitou dobu poznáte více lidí než při klasickém seznamování. Hra startuje rychle bez zbytečného zdržování a hrajete ji z pohledu první osoby, mops (ano, vaším protějškem je opravdu pes) vám představí své jméno a vyzve k představení vás. Poté musíte vybrat jednu až dvě zdvořilostní úvodní věty (například „Jak se máš?“ nebo „Kde jsi vyrůstal?“) a posléze se objevuje hlavní nabídka možných otázek, která vás provází celým rande až do jeho konce. Máte na výběr pět možných typů otázek, které se ještě dále dělí na podkategorie prvotních otázek. Celkový počet možností je 68, tudíž je takřka nemožné je nějak různě prokombinovat a sledovat případné změny ve hře. Nicméně odpovědí na určitou otázku je omezeně, většinou tak tři, pak se již odpovědi opakují. Mops vám na otázku odpoví a vy musíte vybírat novou otázku. Pouze v některých případech vám odpoví zpětnou otázkou, na kterou musíte vybrat odpověď nebo ji napsat (to se stane velmi zřídka). Zhruba po třech minutách času zazvoní zvonek a musíte vybrat pozdrav na rozloučenou. Poté ihned začíná nová schůzka, která probíhá úplně stejně a tak stále dokola, než se objeví titulky a hra je ukončena.

Hra Hot Date je statický příběh, který se odehrává pouze za pomoci dialogů, jež jsou v podstatě předem dané. Tato simulace rychlé seznamky je velmi zvláštní v tom, že nevíte, zda jste také pes nebo člověk. Nevíte, jakého jste pohlaví, protože pes se představí někdy žensky a někdy mužsky znějícím jménem. Celkové absurdní vyznění hry dotvářejí odpovědi mopsla, neboť se jedná o směsici upřímně, cynicky, sarkasticky, ironicky a kdovíjak ještě znějících odpovědí. Hráč málokdy ví, co si má v podstatě myslet. Domnívám se, že autor se touto hrou snaží ukázat určitou nesmyslnost rychlého seznamování, protože v krátkém časovém období se náš protějšek může někdy chovat mile a jindy ironicky, avšak ve skutečnosti to může být úplně jiný člověk (nebo pes?).

Platformy: Windows, Mac Os, Linux, iOS
Rok vydání: 2015
Žánr: Dating simulátor
Autor: George Batchelor
Hudba: Levi Pack
Země výroby: Velká Británie

Jan Žížala
#dating sim #Hot Date

Žádné komentáře:

Okomentovat