středa 4. května 2016

One Night Stand: Jedna noc stačí, drahoušku

Lucy Blundell & Dan Clements (2016). One Night Stand. (PC)

Je ráno. Probíráte se k životu a něco vám říká, že jste toho asi včera vypili víc než bylo zdrávo. Snažíte se zmapovat prostor a postupně zjišťujete, že vůbec nejste u sebe doma a ještě k tomu vůbec nejste sami! Vzpomínky jsou rozsypané jako puzzle a vám nezbývá nic, než se s tou situací nějak vypořádat a poskládat si v hlavě, co se vlastně včera stalo a kdo to leží vedle vás. Ne nadarmo se říká, že těžká jsou rána opilcova.



Za hrou One Night Stand stojí britská vývojářka Lucy Blundell, kterou můžete ale vyhledat a sledovat i pod jejím nickem Kinmoku87. Lucy hru vyvinula při účasti na projektu NaNoRenO 2016, což je takzvaný „online game jam“, ve kterém účastníci vyvíjí od základu svoji vizuální novelu. Lucy se rozhodla vyvinout One Night Stand, aby si odpočinula od práce na větším projektu a vyzkoušela si nové výtvarné zpracování a procesy spojené s vydáváním hry. Hra ale záhy získala na oblíbenosti a Lucy se rozhodla, že práci na zmiňovaném větším projektu ještě o něco odloží a zapracuje na plné verzi.

One Night Stand je vizuální novela, čímž pádem se v ní nedočkáme akčních scén, ale pohybujeme se ve statickém prostředí, které měníme klikáním myši.  Hra splňuje požadavky tohoto žánru i tím, že má několik různých konců, přesněji řečeno šest. Příběh je prezentován z pohledu jedné postavy, za kterou hrajeme, což je mladý muž, kterému je pravděpodobně mezi 25 až 30. Vzhledem k tomu, že se jedná o vztahovou tématiku, můžeme hru zařadit do žánru dating sim. Nejedná se ale o úplně klasickou dating sim hru, ve které se snažíme navázat romantický vztah nebo co nejlépe projít schůzkou, jak známe například ze her Hot Date nebo Save the Date. One Night Stand nám dává možnost se rozhodnout, jestli se budeme pouštět s dívkou do hlubších hovorů nebo se rychle oblečeme a opustíme její byt, zatímco ona zvrací na záchodě. To, že její byt opustíme neznamená, že jsme hru prohráli, je to pouze jeden z konců, se kterým klidně můžeme být spokojeni. Záleží tedy jen na nás, jaký cíl pro naši postavu vytyčíme. Dalo by se říct, že problém nastává ve chvíli, kdy se rozhodneme, že bychom s dívkou (Robin) chtěli navázat nějaký bližší vztah. Všechny pokusy končí nezdarem a ať už Robin nabídneme pomoc, odchod nebo další schůzku, drží si nás od těla. Nejlepší výstup, kterého jsem ve hře dosáhla je kamarádství, což není nejhorší, ale přesto je to poněkud zklamání, pokud opravdu děláte maximum, abyste se Robin zalíbili a nespadli do takzvané „friend-zone“.


Hra se ovládá velice jednoduše a stačí k tomu pouze levé tlačítko myši. Vzhledem k tomu, že jediné akce, která nám hra dovoluje je odklikávat text, který postavy říkají, vybírat odpovědi nebo otázky, pohybovat se po bytě a zkoumat různé předměty, to naprosto stačí. Ve hře jsme závislí na akcích Robin, tedy nemůžeme se s ní začít bavit, kdy chceme, ale musíme vyčkat až se ona začne bavit s námi, popřípadě odejde z pokoje. Jednoduché ovládání jde také ruku v ruce s tím, že náš avatar má silnou kocovinu, takže by žádných jiných akcí pravděpodobně stejně nebyl schopen. Hra nám dává prostor ve vybírání odpovědí a můžeme si tím pádem vybrat, jestli budeme k Robin upřímní a řekneme jí, že si nic nepamatujeme a nebo raději zalžeme, abychom ji nenaštvali. Některé volby (například, zda budeme Robin vyprávět o sobě, kamarádech nebo hobby) končí vždy úplně stejně a to tak, že se Robin odporoučí na toaletu a průběh našeho seznamování se tím tedy nijak nezmění. Hlavní překážkou ve hře je to, že si náš avatar z minulé noci nic nepamatuje, což postupně překonáváme tím, že zjišťujeme informace od Robin. Hra tedy v podstatě běží ve dvou linkách. V jedné se snažíme zjistit, co přesně se včera stalo a v druhé, kdo je Robin, abychom si mohli udělat názor na naše akce a na to, jestli nás láká s ní zůstat v kontaktu.

Lucy Blundell počítá s tím, že hráč bude hru hrát víckrát a bude tím pádem vystaven opakování některých pasáží a dává mu tak možnost repliky urychlit pomocí tlačítka, které zapne zrychlený mód, což je rozhodně velice užitečná volba, bez které by se opakované hraní místy mohlo stát velice nudnou záležitostí.


One Night Stand je hra, která se snaží, aby se člověk zamyslel nad tím, do jaké pozice ho takový úlet na jednu noc postaví, co ho u toho může napadat a jaké kroky může v takové situaci podniknout. Avatar, kterého hráč ovládá je muž, takže hra v podstatě nabízí hráčkám pohled do mužské mysli a možná je i určitým způsobem varuje, co by se mohlo (i když nemuselo) při podobných akcích stát. Nikdo by asi nechtěl, aby si ho někdo cizí fotil, když spí a ještě k tomu je nahý nebo aby mu procházel osobní věci. Nemyslím si, že hra se snaží předat poselství, že muži jsou zlí a nevypočitatelní, ale spíše se snaží vykreslit realitu věci tak, jak doopravdy je. Důležitý je také fakt, že Robin nemá zájem o nic víc a očividně není z celého zážitku úplně nadšená. To podtrhuje její osobnost a ukazuje, že ke štěstí nepotřebuje navazovat vztah s naším avatarem. Každý si tak ze hry může odnést, co se mu hodí. Samotná vývojářka se na svém webu vyjádřila, že ji velmi překvapilo, že hráči chtěli Robin získat a navazovat s ní vztah, což ukazuje, že romantika rozhodně nebyla primárním záměrem.
O mužské postavě, za kterou hrajeme toho víme ještě méně než o Robin, snad jen to, že má kamaráda Garyho. To, že máme o muži minimum informací dělá hru atraktivní pro větší množství hráčů, kteří si můžou díky tomu sebe v jeho roli lépe představit.
Hra je atraktivní také tím, že naprosto skvěle vykresluje „kocovinový stav“ k čemuž dopomáhá hudba, která je sice pomalá, ale proložená vyššími tóny a působí až omamně, což je přesně dojem, který má navést. Důležité také je, že jako hráč vidíme do hlavy postavy ještě před tím, než se probudí a otevře oči, takže se naladíme na to, co postava cítí. Po otevření očí jsou navíc atmosféra a pocity avatara skvěle dokresleny rozmazaným okolím, ve kterém je těžké se pod vlivem zbytkového alkoholu a únavy zorientovat. S avatarem navíc prožíváme i šoky, například vibrace telefonu, který roztřese obrazovku, zjištění, že vedle nás spí někdo nahý nebo zpráva na facebookovém profilu Robin, která nás vyděsí, což vede k hlubšímu prožitku ze hry, stejně jako zvuk lžičky v hrníčku nebo srkání kávy. Během hry navíc sledujeme interní procesy avatara a máme možnost porovnat, co nahlas říká a co si myslí, což je odlišeno tvarem bublin.



Hra je rozhodně velice zajímavá tím, že se díky ní má hráč možnost zamyslet nad tím, jak by se v takové situaci chtěl nebo měl zachovat a kde dělá pomyslnou morální čáru a co by se mohlo stát, když ji překročí (například, když otevře Robinin počítač nebo ji nahou vyfotí). Zajímavé je také to, že hráč v podstatě neví, jak by celá situace měla správně dopadnout, jako například ve hře Save the Date, kde jasně víme, že správně bychom ženu na rande měli zachránit. To, že hráč neví, jak se nejlépe k situaci postavit a jak se nejlépe zachovat je v podstatě potvrzení toho, že hra je opravdu skvělá simulace. Rande na jednu noc v podstatě nemá žádná pravidla, není vůbec jasně dané, jak se člověk má nebo nemá chovat a jaký by z celé věci měl být výstup. Dá se očekávat, že Lucy Blundell se v nové a plné verzi zaměří na konce, kam pravděpodobně přidá i romantický konec po kterém hráči volají a dá hráčům větší prostor v práci s prostorem. 

Platformy: Linux, Windows, Mac OS X

Rok vydání původní verze: 2016
Hlavní designéři: Lucy Blundell, Dan Clements
Žánr: Visual novel
Země výroby: Velká Británie

Žádné komentáře:

Okomentovat