středa 4. května 2016

Hot Date: Tři minuty obav a naděje


Hot Date je zvláštní hra, kde je zdánlivě jediným a o to bizarnějším cílem zaujmout mopslíka, který sedí na druhé straně stolu, a přesvědčit ho k dalšímu setkání. Vyhrazený čas však rychle ubíhá, neboť se účastníme série rychlých rande.


Herní mechaniky
Mops, se kterým máme rande, se sám vždy v úvodu představí, i když ne nutně příjemně. Může například dát najevo, že chce mít hovor co nejdříve za sebou a nenechat hráče na pochybách, že by byl nejradši někde na druhé straně planety. Hráč si následně vždy musí zvolit jméno, které mops neváhá okomentovat, a další romantická konverzace může začít.



Hra je ovládána prostřednictvím hráčových voleb z dialogových stromů. Je podstatné poznamenat, že ty nejsou zcela statické, ale že se možnosti v průběhu hry náhodně mění. Celkový počet možností však není nepřehledně velký, v nejrozsáhlejší části hry jde o tři či čtyři po sobě následující volby v pěti možných větvích.
Pohyb rozhovorem může připomínat běh po nášlapných kamenech, z nichž každý se však může po doskoku změnit ve svůj opak. Z prvních několika vět si hráč může o mopsovi vytvořit jakýsi první obraz či spíš velmi letmou skicu, podobně jako si ji vytváříme při běžném hovoru s dosud neznámými lidmi.
Matoucí však je, že když se zeptáme na tutéž otázku opakovaně, může se stát, že dostaneme diametrálně odlišnou odpověď, z milovníka Star Wars se stane jejich zavilý odpůrce a z jazzové hudebnice naopak někdo, kdo nemůže tento druh hudby vystát ani jako posluchač.
Jak těmto rozporům porozumět? Jedním možným vysvětlením je, že se tak tvůrce snaží motivovat hráče k prozkoumání co nejvíce možných zájmů svého protějšku, což by dávalo smysl vzhledem k rychle ubíhajícímu času. Temnější interpretace by pak onu nahodilost mohla přičítat nahodilosti lidské komunikace jako takové a chápat ji jako konstatování, že když se zeptáme v určitou chvíli na určitou věc, můžeme dostat skutečně velmi odlišnou odpověď (anebo ji přinejmenším zcela odlišně pochopit). Vzhledem k tomu, že se lze do této situace dostat jen velmi zřídka, přichází v úvahu i možnost, že jde o drobnou chybu programu.
Úspěšný průchod hrou, tedy absolvování cca osmi setkání s různými mopslíky, pak autor hry oceňuje větou You're the best a následují titulky, po kterých se ovšem můžeme pustit do hry znovu a s patřičným elánem.

Audiovizuální stránka
Celou scénu vnímáme z pohledu první osoby, což může usnadnit náš vstup do situace. Zároveň však z tohoto důvodu nemůžeme ani tušit, koho před sebou mopslík v herní realitě vidí. Je hráč v roli člověka (jak máme jako lidé tendenci celkem automaticky předpokládat)? Či se účastníme žhavého rande dvou psů? Kočky se psem? Kdoví.


Hra nabízí tři možná nastavení grafické kvality, ale rozdíly mezi těmito nastaveními spočívají de facto v kvalitě zobrazených stínů. Pokud tedy vaše grafická karta zrovna odcestovala do exotických krajin a nevzala vás s sebou, vězte, že se budete muset smířit s pohledem na tvář mopslíka, kterou neoživí tanec světla a stínu, vrhaného tančícími plamínky svící. Svícen je zásadní a zároveň jedinou rekvizitou, která evokuje onen tradiční motiv romantické večeře. V ostrém kontrastu s tímto motivem pak jsou nástěnné hodiny, které velmi nemilosrdně odtikávají tři minuty schůzky s každým mopsem.
Všichni mopsové, se kterými se ve hře setkáte, vypadají navlas stejně a jediné, co se v průběhu hry proměňuje, je jejich mimika. Můžete se tedy setkat jak s vrcholně otráveným výrazem, tak s entuziastickým kýváním hlavou ve chvíli, kdy se vám podaří natrefit na společnou notu.

Interpretace hry
Hot Date nádherně propojuje dvě zdánlivě neslučitelné skutečnosti, a totiž nepřehlédnutelnou vágnost mluveného slova (která vystupuje o to víc, když je zachycena v psané formě) a zároveň životní důležitost sdělení, která si právě tímto způsobem s blízkými, potenciálně blízkými i nepříliš milými bytostmi vzájemně předáváme.



Za velmi podstatnou považuji skutečnost, že hráč v této hře není přítomný jako avatar, ale je jen jakýmsi objektivním vyslýchatelem nejistého, po lásce toužícího či brutálně arogantního psíka (přičemž tyto varianty se navzájem nijak nevylučují). Ten se před kamerou hráčova zraku kroutí jako skutečný účastník anonymní seznamovací akce. Jeho situace je zcela totožná se situací člověka, který chce být úplně někde jinde a zároveň se nedovede vzdát naděje či dobrého vychování natolik, aby se od stolu zvedl a odešel ihned.



Pro popis sebe sama volí mops podivné a absurdní formulace, které jsou právě pro svou umělost často vtipné, ale pozornému čtenáři neunikne, jak blízko mají například ke slovníku pracovní inzerce a CV. Psík tedy inzeruje sám sebe a vykresluje svůj obraz v odpovědích na více či méně absurdní otázky, jejichž nahodilost se často snaží přehlušit silou vyjádřeného postoje. Snadno se proto stane, že jej znechutí a hluboce urazí otázka, zda rád chodí do parku či zda četl knihu Stopařův průvodce po Galaxii.
I skutečnost, že se od sebe jednotliví psi vizuálně naprosto neliší, nám napovídá, že v této hře je důraz zcela jednoznačně kladen právě na konverzaci. Není cílem nechat se rozptylovat vzhledem protějšku a snažit se podle něj uhádnout něco navíc. Stejně tak není důležité ani pohlaví protějšku, mopslíci se totiž představují někdy ženskými, jindy mužskými jmény, a občas dojde na jména zcela neutrální (například Celery).



Jak tedy interpretovat Hot Date jako celek? Na jednu stranu je to hra o strachu a směšných hradbách, za kterými se vyděšené a osamělé sociální bytosti mohou schovávat. Zároveň jde však o hru s tématem naděje, protože ta se podle mého názoru nachází všude, kde přetrvává ochota a schopnost se byť jen maličko vystavit životní šanci na setkání s druhým.
Účastníkům tohoto či jakéhokoli jiného rychlého rande bych tedy vzkázal: Ptejte se na to, co je pro vás z jakéhokoli důvodu podstatné a vytrvejte, protože jednou to dobře dopadne. A na druhém setkání, kdy na sebe budete mít víc než jen tři minuty pod erárním svícnem, bude možné mluvit i o složitějších tématech a odhodit slupky prvních dojmů. Hlavně za žádnou cenu nepodlehněte přesvědčení, že mezilidská a/nebo třeba mezipsí komunikace je veskrze zbytečná, náhodná a bezobsažná.


Platformy: Windows, Mac OS X, Linux
Rok vydání původní verze: 2016
Žánr: dating sim
Země výroby: Velká Británie

Žádné komentáře:

Okomentovat