úterý 2. dubna 2013

Phone Story - temná stránka smartphonů




Hra Phone Story od společnosti Molleindustria vypráví historii smartphonu od jeho zrození až po zničení a povídá o pochybných praktikách, které během tohoto procesu probíhají. Hra původně vyšla pro iOS a Android, po týdnu byla ale společností Apple zakázána a z App Store stáhnuta. Tento kontroverzní krok vyvolal o hru zájem a autor později vydal i verzi pro Windows, je ale třeba pamatovat si že hra byla určena pro telefony.

To že byla hra vyvinuta s úmyslem, aby jí hráli na smartphonu, je jasné hned na začátku. Na ploše se objeví obličej patřící telefonu, který držíme v ruce a nabízí povědět nám svůj příběh. Tento průvodce nás provádí veškerou hrou a jeho monolog je hlavním prostředkem sdělení autorského poslání. Plní taky i jinou roli, obviňuje nás v součinnosti se zločiny, zobrazenými ve hře. Jelikož jsme si tento telefon dobrovolně koupili, jsme součástí systému popsaného ve hře.

Hra má čtyři levely, představující čtyři problémy, které hra nadhazuje. První – dobývání koltanu (minerálu používaného v elektronických přístrojích). Skupina afrických dětí těží koltan a úkolem hráče je zastrašit unavené děti aby pracovali dál a to za pomocí dvou vojáků se samopaly. V Kongu zuří občanská válka a bojující strany používají zajatce k těžení koltanu, který potom prodávají na mezinárodní trh. Jelikož firmy se často nezajímají o to, odkud koltan pochází, tak jeho kupováním pro výrobu zařízení přispívají k pokračování používání otrocké pracovní síly v Kongu.

V druhém levelu hráč ovládá pár záchranářů, který musí zachránit sebevražedné pracovníky továrny na výrobu smartphonů. V Číně jsou pracovní podmínky pracovníku velice náročné a bylo několik případů, kdy se pracovníci rozhodli ukončit život sebevraždou. Tento problém je zatím řešen nainstalováním bezpečnostních sítí, zatímco samotné pracovní podmínky a často nezákonná práce přesčas, které jsou důvodem páchaných sebevražd, adresovány nejsou.

V třetím levelů musí hráč házet telefony kupujícím běžícím k obchodu. Průvodce se nás ptá, zda jsme tento nový telefon opravdu potřebovali a sám si odpovídá: samozřejmě. Společnosti na výrobu smartphonů totiž investují velké množství peněz, aby v nás vyvolali zájem o jejich produkt a pocit že jeho vlastnictví dělá člověka nějak výjimečným. I když samozřejmě smartphony jsou produktem pro masy, nikoli vyjádřením jedinečnosti vlastníka.

Poslední level se zabývá tím, co se stane s telefonem, až ho vyhodíme a koupíme si novější model. Většinou putuje do rozvojových zemí, kde bude zužitkován způsobem, který škodí životnímu prostředí, kontaminuje vzduch a řeky. Hráč musí třídit odpad a předávat různé součástky různým pracovníkům, které se zabývají touto zdraví škodící recyklací.

Společné pro všechny úrovně je ten fakt, že hráč je vždy nucen hrát roli zloducha. Ať už donucováním konžských děti pracovat v dole, zachraňovat pracovníky dohnané depresí k sebevraždě, jen aby je poslal zpátky do továrny, prodávat telefony hordám kupujících které byly reklamou přesvědčeny o tom, že je potřebují a že vlastnictví tohoto telefonu je dělá výjimečnými, nebo třídit odpad aby jej mohli pakistánští pracovníci zužitkovat způsoby nešetrnými k životnímů prostředí a lidskému zdraví. Hra tedy i tímto způsobem se v nás snaží vzbudit pocit spoluviny.

Po dokončení posledního úrovně se na ploše znovu objevuje obličej telefonu. „A cyklus pokračuje dál“, sděluje. V tomto okamžiku se můžeme buď vrátit do hlavního menu, nebo pokračovat v tzv. obsolescence mode, neboli režim zastarávání. Při začátku hry v obsolescence mode se nejprve v grandiózní scéně představí nový model telefonu a potom se opakují stejné čtyři levely. Po jejich překonání se scéna opakuje s jiným názvem telefonu a potom zase hrajeme ty samé úrovně. Hra tímto poukazuje na praktiku společností na výrobu elektrotechniky vydávat nový model telefonu, který se málo čím liší od starého, ale přes reklamu nás přesvědčují, že ten co jsme si koupili před rokem je už zastaralý a pokud chceme být nadále výjimečnými, musíme si pořídit nový model. Zatímco problémy spojené s výrobou a recyklací tohoto telefonu existují nadále a tím, že jsme součástí tohoto opakujícího se cyklu, přispíváme k jejich existenci.

Celkově hra používá některé zajímavé prostředky, k sdělení svého poslání, jedním z efektivně působících prostředků je např. obsolescence mode. Hra je taky úspěšná ve vzbuzování pocitu viny a spoluúčasti na zobrazených zločinech. Špatně na mě ale zapůsobilo to, že máme průvodce, který nám poslání hry slovy vysvětluje. Já si myslím že by se hráč měl sám snažit pochopit, co autor chtěl hrou sdělit a monolog to vysvětlující by tam patřit neměl.

Žádné komentáře:

Okomentovat