úterý 2. dubna 2013

Oíche Mhaith - Dobrou noc? To sotva


Developer: Terry Cavanagh, Increpare

Designer: Terry Cavanagh, Increpare

Platforma: Browser (Flash)

Vydavatel: Terry Cavanagh, Increpare


Dobrou noc


Drobná nezávislá flashová hříčka se jmenuje Dobrou noc. Alespoň ve starém a čím dál méně používaném irském jazyce. Ve skutečnosti po zahrání takové hry příliš sladké sny mít nebudete.

Spíše než jako o hře by bylo vhodné psát o interaktivním příběhu, který vás vhodí do běžného dne jisté malé holčičky Eimear, která se právě vrátila pravděpodobně ze školy. Uvítá vás vaše matka, a hezké přivítání to není.

Celý projekt si silně hraje s kontrasty. Vidíme klasickou krásnou 8-bitovou, hravou grafiku, která nabízí silný potenciál vyobrazit obydlí nebohé Eimear jako temné sklepení s několika komnatami – jídelnou, kde vládne matka, pracovnou, jejímž panovníkem je zasněný neurotický otec, dvěma dětskými pokoji, jeden patřící vám, druhý vašemu nepřítomnému bratrovi a ložnicí rodičů.

To, co se může zdát natolik surové jako kopat do čerstvě narozeného štěňátka, je jazyk, kterým vás častují oba vaši rodiče. Matka má pro vás jen samé úkoly, otec vaši existenci téměř nebere na vědomí. Zjistíte, že i vy, první osoba této narace, holčička Eimear, když máte konečně možnost něco svobodně pronést, počastujete svou panenku stejně vulgárními výrazy, jaké slýcháváte od ostatních členů Adamsovy rodiny. První fáze hry vás zkrátka zavede do backstage nepovedeného rodinného zázemí, které se točí kolem tajemné nepřítomnosti vašeho bratra.

Spíše než o interaktivním příběhu by se snad dokonce dalo mluvit jen o příběhu, protože hra vám nedává přílišnou volnost. Zkuste odejít nebo nesplnit úkol, zůstanete stát na mrtvém bodě.

To má ovšem svůj důvod. Hra samotná totiž nastává až ve chvíli, kdy hlava rodiny, zatímco spíte, zastřelí bratrova psa, matku i sebe. To co by se na první pohled mohlo Eimear zdát jako vysvobození, se však otočí v drastickou zoufalou snahu vrátit původní status quo.

Eimear vykope mrtvá těla a pomocí zázračného počítačového programu do nich dostane možnost vložit různé duše – otcovu, matčinu, panenky Babby a bratrova psa.

V tento moment si jako hráč uvědomíte, že předchozí stádium hry bylo vlastně jen prologem k této minihře, kde různou kombinatorikou můžete konečně od členů rodiny získávat nějaké informace o tom, co se vlastně (sakra) v této domácnosti stalo tak zlého.

Nevyhnutelná tíže nevyhnutelnosti


Zároveň se ovšem jako hráč v této chvíli dostanete do rozpaků. Tady se totiž láme chleba. Nebohé Eimear máme touhu pomoci. Jejímu otci můžeme do těla vložit panenčinu duši a jednou pro vždy tak umlčet despotického tyrana. Zjistíme, že i matka je vcelku snesitelná, když není pod vlivem svého manžela. Psí duše se nám zase v jakémkoliv těle bude snažit sdělit, jak moc jí chybí její páníček, náš bratr.

V tom je ale problém, protože hra nás opět nepustí dál, dokud neposkládáme všechny části metafyzických puzzle přesně tak, jak byly před demonstrativní sebevraždou. A když říkám hra, myslím tím Eimear.

Příběh se tedy posune až ve chvíli, kdy otec opět začne nepřítomně blahořečit ptačí zpěv a posílat nás do míst, o kterých pravá dáma ani neví, že existují. A to vede k nevyhnutelnému. Zatímco spíme, otec opět, tentokrát už definitivně, pozabíjí všechny znovuzrozené členy rodiny.

Tentokrát to ale má i epilog. Ve snovém deliriu se totiž mrtvé duše Eimear omluví. A to snad ani ne způsobem, jakým se omlouváme za to, že jsme někomu omylem šlápli na nohu, ale způsobem, jakým se omlouváme, když musíme na toaletu. Zkrátka řeknou Bye, Eimear a spěchají do náruče svého dlouho postrádaného (a jak již víme: mrtvého) syna.

Co nám zůstane? Jen tíživý pocit opuštění, zmaru a nevyhnutelnosti některých věcí. Ale také ve své podstatě úlevy a radosti z toho, že rodiče i pes konečně našli mír, ačkoliv to bylo v přítomnosti více milovaného sourozence.

Rodinný thriller


Hráč je v této hře vhozen do prostředí naoko krásného, zevnitř však shnilého. Jak příběh postupuje, v jeho hlavě se pixel po pixelu buduje obrovské rudé WTF? A to považuji za největší geniální prvek této hry. Mistrnou práci s náznaky a schopnost vystavět vyprávěcí rovinu hry na pokládání drobných otazníčků.

Jak bylo řečeno, dá se říct, že hra má tři fáze. Daleko trefnější by však bylo říct, že hra má dlouhý prolog, který nás zasvětí do situace. Pak přichází hra samotná, jako největší prostor pro vyjádření svobodné vůle hráče, ze záměru autorů však jen s jedním výchozím (s tím pádem správným) řešením. A krátký dovětek, kde je již interakce hráče potlačena na minimum, a který nám v podstatě vysvětluje pointu – zanechává však možná více otázek než odpovědí.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat