neděle 23. dubna 2017

Parable of the Polygons: Segregace hrou

Vi Hart a Nicky Case (2014). Parable of the Polygons. (online)


Parable of the Polygons je velmi netypickou hrou již na první pohled: jedná se totiž o hratelný blogový příspěvek. Hra vznikla v roce 2014 díky spolupráci Vi Hart, známé tvůrkyně originálních matematických YouTube videí, a herního designéra Nickyho Case. Společnými silami vytvořili tento „segregační simulátor“, který pomocí alegorie ilustruje vliv předsudků na společnost.
Celá hra je založená na matematickém modelu rasové segregace Thomase Schellinga z roku 1971: základní myšlenkou tohoto modelu je, že předsudky jednotlivce vedou ve výsledku k rasové segregaci celé čtvrti, potažmo společnosti.[1] Tvůrci se ale rozhodli zjistit, jak z této situace ven, a tak do modelu přihodili touhu po různorodosti. Vše pak zabalili do vtipné alegorie a hra Parable of the Polygons byla na světě. Vzhledem ke vzdělávacímu aspektu hry je samozřejmě v zájmu autorů co největší rozšíření hry: je proto jednoduše dostupná online, zdarma a autoři doporučují její využití v rámci výuky, nebrání se ani případným úpravám zdrojového kódu hry.
Parable of the Polygons je k dispozici v několika jazykových verzích, například ve španělštině, němčině, čínštině, japonštině, ale také v češtině (pod názvem Bajka o tvarech).


O hře
Hra samotná je, jak již bylo řečeno, alegorickým zobrazením společnosti. Ostatně se tím ani nijak netají, ostatně se hned v podtitulu dočteme, že se jedná o „hratelný příspěvek o podobě společnosti“. Hned na začátku se tedy setkáváme se dvěma skupinami tvarů: čtverci a trojúhelníky. Každý tvar má určité předsudky vůči jiným tvarům, zároveň ale touží po rozmanitém okolí (tedy po různorodých sousedech). 
Po úvodním slově a několika ukázkových „sousedstvích“ přichází na řadu první větší úkol. Na tvarové mapě se nachází pár nespokojených tvarů a úkolem hráče je přemístit je tak, aby žádný tvar nebyl nespokojený (tato formulace je použita záměrně, neboť pro dokončení nemusí být všechny tvary nutně spokojené, stačí, když budou neutrální). 




Co začalo pár nespokojenými tvary, skončilo zcela rozdělenou společností. Průvodní slovo a dvě následující minihry vysvětlují, jak se vlivem předsudků jednotlivce stane z celé společnosti rozdělená a „tvaristická“ společnost. V další části si hráč může vyzkoušet, jaký vliv má míra předsudků jedince na celou společnost. Tuto část navíc hráč nemusí plnit ručně, stačí jen nastavit předsudky a kliknout na tlačítko „Spustit“. Můžeme tak sledovat, jak se z původně velmi rozmanité společnosti vlivem předsudků několika jednotlivých tvarů stane společnost velmi rozdělená.


Pomocí malých dílčích her po čase každý  (i za pomoci doprovodného slova) dospěje k názoru, že jediným způsobem, jak zabránit segregaci (tvarové) společnosti, je změna smýšlení jednotlivců. V závěru si tak člověk vyzkouší, jak by se vše změnilo, kdyby tvary požadovaly větší rozmanitost svého okolí. Není nutné zcela eliminovat předsudky (žádný čtverec by asi nechtěl žít zcela obklopen trojúhelníky), zároveň ale nevytvářet homogenní sousedství. Podíváme se tedy, jak by to vypadalo, kdyby se tvary chtěly stěhovat, je-li méně než 10% a více než 80% jejich sousedů stejných jako oni. Za zmínku stojí také graf, který zobrazuje míru segregace v závislosti na čase. Jasně vidíme, že segregace je díky poptávce po rozmanitosti zcela eliminována.


Zcela na závěr nám tvůrci dávají volnou ruku: v závěrečné minihře si můžeme různě nastavovat nejen míru předsudků a touhy po rozmanitosti, ale také vzájemný poměr počtu tvarů.
Jak vyplývá z povahy hry, jedná se o hru pro jednoho hráče. Tvůrci se nijak netají sdělením hry, naopak protkali hru velkým množstvím textu, který vše vysvětluje. Na některých místech hra více než hra s poselstvím vypadá jako učebnice s pár interaktivními prvky. Ono poselství je explicitně vyjádřeno na konci hry: chování jednotlivců ovlivňuje celou společnost, proto je třeba nepodléhat předsudkům okolí a naopak vyžadovat rozmanitost. Hra se snaží donutit hráče k zamyšlení, čemuž odpovídá i její jednoduchý design a ovládání.

Shrnutí
Parable of the polygons je vizuálně nenáročná hra, která ale nese velmi důležité poselství, ke kterému se hráč sám prokliká. Jedná se o velice povedený projekt vycházející z matematického modelu, který je dodnes využíván ve společenských vědách. Z tohoto pohledu se jedná o velice unikátní projekt. Pokud se tato hra uchytí například jako učební pomůcka, může bezpochyby pomoci s budováním rozmanité společnosti.







[1] Schelling, Thomas C., „Dynamic models of segregation“, Journal of Mathematical Sociology 1 (1971): 14-186, http://www.stat.berkeley.edu/~aldous/157/Papers/Schelling_Seg_Models.pdf (staženo 11. dubna 2017).

Žádné komentáře:

Okomentovat