pondělí 25. dubna 2016

Katawa Shoujo: Jaký handicap máš nejraději?

Katawa Shoujo

Four Leaf Studios (2012). Katawa Shoujo. (Windows, Mac OS X, Linux, Android)

Katawa Shoujo, v překladu doslova „Postižené dívky,“ je hra z roku 2012, řadící se do žánru vizuálního románu. Hru vydala skupina nezávislých vývojářů, kteří se poznali přes server 4chan.com, na nějž v lednu 2007 kreslíř Raita Honjou nahrál několik svých ilustrací, které se později staly předlohou pro celou hru. A takto vznikl projekt Four Leave Studios, který dva roky po nahrání původních skečů publikoval první část příběhu. Finální verze byla vydána až v roce 2012, a to v angličtině. Další jazyky přibývaly postupně. Autoři se rozhodli hru poskytnout pod otevřenou licencí Creative Commons, která umožňuje volné nekomerční šíření mezi uživateli.


Hlavním hrdinou hry je středoškolák Hisao Nakai, kterému diagnostikují dědičnou srdeční chorobu. Kvůli tomu musí opustit stávající střední školu a přestěhuje se na speciální zdravotní internát. Velice rychle zjistí, že každý z jeho nových spolužáků je nějak postižený nebo nemocný, což mu ale nebrání v tom, aby se s nimi začal sbližovat (zj. se spolužačkami). V průběhu hry se snaží na jednotlivé dívky zapůsobit, což se mu vyplatí, protože v jejím závěru s některou ze spolužaček skončí. S některou, protože hra má několik možných závěrů.

Katawa Shoujo je tedy vizuální román, což je žánr řadící se k adventurám, avšak s velmi specifickými herními mechanikami. Pro tento typ hry je příběh nejdůležitejším herním prvkem, který hráče staví do role diváka. Hráč má jen velmi omezenou možnost ovlivňovat prostředí, což činí pomocí občasných rozhodnutí. Příběh ale plyne sám od sebe. Od každého rozhodnutí existuje několik příběhových alternativ, které se aktivují v závislosti na volbě hráče. Ultimátním cílem hráče je získat srdce vybrané dívky (nebo dívek), které se hráč snaží zalíbit právě činěním správných rozhodnutí. Hráč se však obvykle nedozví okamžitě, zda-li se rozhodl správně, a posunul se blíže k vytouženému cíli nebo naopak, ale až později v průběhu dalších dialogů, čímž se navyšuje herní doba. 

Tento typ hry obvykle cílí na starší publikum (teenagery 18+), protože se ve hře vyskytují i sexuálně explicitní scény (ty lze vypnout). Nicméně zvláštní příběh Katawa Shoujo hru směruje spíš na „vyzrálejší“ publikum, které v ní bude hledat více než jen několik lechtivých scén. Zpracování příběhu je totiž velmi kvalitní a nekonveční, přičemž text příběhu je psaný zajímavým jazykem, který připomíná spíše knihu, než dialog ve hře. Velmi zajímavě pojatá jsou i prostředí, v nichž se příběh odehrává. Jedná se totiž o kombinaci kreslených obrázků a fotografií, což není příliš obvyklé. Kresby jsou navíc velice kvalitně zpracované. Celkově se Katawa Shoujo pokouší vzbudit dojem kvality a realističnosti, na což mnoho podobných her rezignuje.


Hra se ovládá myší, případně několika základními klávesami, a ze své podstaty nabízí zábavu pouze pro jednoho hráče. Příběh je formálně dělen do několika aktů, podobně v divadle, hra však zůstává stejná. Pro úplné dohrání je nutné hru opakovat několikrát, protože výběrem jednoho rozhodnutí se vybere pouze jedna z několika možných příběhových linek. Postup hráče příběhem se zaznamenává do speciálního deníku v menu, kde je možné již zažité scény opětovně shlédnout. 

Formální analýza

Jak již bylo nestíněno výše, tato hra obsahuje pouze velice málo herních mechanik, s nimiž  hráč přijde do kontaktu. Jedna z nich je možnost částečně rozhodovat o herní lince, která má statickou kostru a několik proměnlivých části. V určitých momentech hry má hráč na výběr z několika možností, jak se zachovat, což ovlivní podobu následujícího příběhu. Například pokud se hrdina rozhodne po škole jít do knihovny namísto do sportovního kroužku, potká ve správný čas dívku v knihovně, čímž získá možnost ji „vyhrát.“ Na druhou stranu tím však proměšká šanci potkat běžkyni na hřišti, kterou už vyhrát nemůže. Tímto vzájemným vyřazováním ostatních možností je tedy pro kompletní dokončení hry nutné příběh opakovat, dokud nejsou vyzkoušeny veškeré možné kombinace rozhodnutí, čímž se odemknou všechny dostupné scény a obrázky ve hře obsažené. Nicméně i přesto se jedná o lineární příběh, protože veškeré kombinace byly dopředu nascriptovány vývojáři.

Druhou herní mechanikou je způsob vyprávění příběhu, které se značně podobá černobílému filmu z počátku 20. století. Příběh je vyprávěn pomocí obrázků, které navozují prostředí, a které jsou doplněny popisnými titulky, případné pomocí video-scén. Hra totiž není dubovaná, titulky proto popisují vše, od základních interakcí mezi postavami, přes popis scény, až po vnitřní monolog hrdiny. Každou větu v dialogu je nutné odkliknout, aby se zobrazil další text a hráč se posunul dále. Pro dokončení hry jako takové však dialogy nejsou nijak podstatné. Neobsahují totiž žádné znalosti, ani nijak neobohacují hrdinu, který se v celé hře nijak nerozvíjí. Navíc při využití zabudovaného automatického přeskakování dialogů, se hra vždy zastaví na bodu rozhodování. V případě zájmu si hráč dokonce může prohlédnout i několik posledních přeskočených titulků. 

Co se týče herní perspektivy, ta je většinou z pohledu hrdiny/hráče, přičemž pouze v několika scénách dochází ke změně pohledu na třetí osobu. Pohled hrdiny hráči nabízí lepší možnost vtažení do děje, zatímco pohled třetí osoby zase lepší přehled o situaci. Návaznost příběhu je dobrá, události logicky a plynule navazují, avšak celková plynulost hry je velice nízká. Je to dáno obrovským množstvím textu, který musí hráč zpracovat. V tomto smyslu se Katawa Shoujo podobá spíše knižnímu románu. V knize se čtenář soustředí pouze na text, a rychlost si určuje sám svým čtením. Zde je však limitován zobrazením titulků, které čtení značně ztěžují. Automatické přehrávání titulků je zpomalující, a jejich neustálé odklikávání zase není pohodlné. Pro srovnání jedno dohrání vyžaduje okolo 15 000 kliknutí, což by v režimu automatického přehrávání zabralo zhruba 8 hodin.

Interpretace a závěr

Žánr Katawa Shoujo je ve východní Asii poměrně oblíbený, její námět však už méně. Zobrazení méně, či více postižených lidí jakožto atraktivních lidí, hodných sexuálního zájmu je zajímavá myšlenka, která se snaží nabourávat stávající stereotypy a společenská tabu. Tato snaha se částečné projevila i v pojetí rolí jednotlivých postav. Ve hře převládají ženy, které ale zastávají i mužské role, a naopak. Roli školního zdravotníka například hraje mladý muž. Hra proto příběhem výrazně vybočuje ze standardu svého žánru. Zajímavé je také sledovat vnitřní pocity hrdiny, který prožívá jistou morální krizi. Jeho poměrně marginální a léčitelné zranění je totiž postaveno na roveň se ztrátou zraku, sluchu a řeči, a dokonce i končetin. Celá atmosféra je podtržena zajímavou hudbou. Ta se ale po čase stává poněkud repetitivní, neboť hraje stále dokola, než scéna skončí. Ona těžkopádnost a pomalost je dána právě velkým množstvím, byť kvalitních, dialogů, které hráče obvykle donutí využít automatického přeskakování.


Katawa Shoujo je zajímavý projekt, který hráče překvapí zj. svým propracovaným příběhem a kvalitně zpracovanými dialogy a grafikou. Vývojáři se skutečně snažili o kvalitní zážižek, který na hráče čeká již v po několika minutách hraní. Bohužel se to samé nepodařilo s ovládáním a plynulostí hry jako takové. V této oblasti hra stále naráží na  hranice svého žánru. Velkým důrazem na propracovanost příběhu paradoxně vznikl problém s jeho délkou. Po hodině hraní totiž hráče přestane bavit neustále klikat a pročítat se stovkami dialogů, a jejich neohrabané automatické přehrávání nutí příběh přeskakovat.  A kromě zajímavého příběhu tento typ hry nemá čím hráče oslovit.

Platformy: Windows, Mac OS X, Linux, Android
Rok vydání původní verze: 2012
Žánr: visual novel, nakige
Hlavní designéři: grafici - gebyy-terar, Kamifish, moekki, Rose "pimmy" Cote, raemz, Raide, textaři - Anonymous22 (Shizune), Aura (Rin), Cam "cpl_crud" O'Neill (Hanako), Suriko (Lilly), TheHivemind (Emi), hudba - Sebastien "NicolArmarfi" Skaf, Andy "Blue123" Andi
Země výroby: Mezinárodní

Žádné komentáře:

Okomentovat